Elektryczna Toyota bZ4X debiutuje w Europie

Toyota bZ4X, zupełnie nowy model w gamie marki z bezemisyjnym napędem elektrycznym, debiutuje w Europie. To pierwsze auto z nowej linii bZ (beyond Zero) bezemisyjnych samochodów zaprojektowanych w architekturze eTNGA, opracowanej specjalnie z myślą o zelektryfikowanych pojazdach. Elektryczny SUV bZ4X trafi do sprzedaży w Europie w 2022 roku.

        

Nowa Toyota bZ4X

Premiera modelu Toyota bZ4X to kamień milowy w rozwoju technologii zelektryfikowanych pojazdów Toyoty, których tradycja sięga 1997 roku. bZ4X wnosi także istotne innowacje w zakresie bezpieczeństwa, systemów wsparcia kierowcy i multimediów opartych na łączności internetowej.

Razem z tym samochodem Toyota wprowadzi do swojej oferty nowy program leasingowy, który umożliwi załatwienie wszystkich spraw związanych z zakupem i posiadaniem auta w jednym miejscu.

Premiera Toyoty bZ4X

Toyota bZ4X to przestronny, komfortowy SUV z nowym napędem na cztery koła, który zapewnia wiodące w swojej klasie właściwości jezdne i osiągi w terenie. Napęd AWD jest realizowany przez dwa silniki elektryczne, po jednym przy każdej osi. Jest to pierwszy model opracowany przez Toyotę od początku jako samochód elektryczny na baterię (BEV), a także pierwszy, w którym zastosowano nową platformę zaprojektowaną specjalnie dla pojazdów BEV. W platformie eTNGA (Toyota New Global Architecture) baterie są umieszczone pod podłogą pojazdu i stanowią integralną część podwozia. Daje to wiele korzyści, w tym nisko położony środek ciężkości, doskonałe wyważenie przód/tył oraz wysoką sztywność nadwozia, które mają pozytywny wpływ na bezpieczeństwo, komfort jazdy i prowadzenie.

Stylistyka nadwozia

Nadwozie Toyoty bZ4X to elegancka, minimalistyczna bryła o wyrazistym charakterze SUV-a, z wąskimi przednimi światłami i wyraźnie zaznaczonymi bocznymi krawędziami przedniej części auta. Patrząc z boku, auto ma niską, opływową sylwetkę, smukłe przednie słupki i nisko poprowadzoną linię osi, która odzwierciedla nisko położony środek ciężkości. Duże koła (do 20 cali średnicy) zostały umieszczone w rogach, pozostawiając bardzo krótkie zwisy. Duże progi korespondują z charakterem SUV-a. Tył zdobi listwa świetlna na całą szerokość auta.

Aerodynamika

Nadwozie zawiera elementy aerodynamiczne, które wygładzają przepływ powietrza nad i pod pojazdem i przyczyniają się do ograniczenia zużycia energii, zwiększając zasięg auta. Należą do nich otwory w rogach przedniego zderzaka, które tworzą kurtyny powietrzne, pełna osłona podwozia, dzielony spojler dachowy oraz specjalnie ukształtowany tylny spojler. Właściwości aerodynamiczne poprawia także tylny dyfuzor i precyzyjnie ustawiony kąt nachylenia tylnej szyby. Wąski dolny grill otrzymał przesłonę, która dostosowuje przepływ powietrza chłodzącego akumulator i pomaga zmniejszyć opór wiatru.

        

Projekt wnętrza

Duży rozstaw osi pozwolił opracować przestronną i wygodną, pięciomiejscową kabinę. Deska rozdzielcza jest smukła i nisko osadzona, co zwiększa pole widoczności kierowcy do przodu. Zasada „ręce na kierownicy, oczy na drodze” jest wspierana przez kokpit, w którym 7-calowy ekran TFT i wyświetlacz informacyjny znajdują się na linii oczu kierowcy, nad kierownicą.

Wszyscy pasażerowie mają do dyspozycji wiodącą w klasie przestrzeń na nogi – odległość między punktami biodrowymi przednich i tylnych siedzeń wynosi metr. Bagażnik ma pojemność do 452 l przy rozłożonych tylnych siedzeniach.

Napęd i osiągi

Toyota bZ4X z napędem na przednie koła jest napędzana dynamicznym silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM (150 kW) i momencie obrotowym 265 Nm. Auto z tym napędem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,4 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 160 km/h. Model z napędem na wszystkie koła ma maksymalną moc 217 KM i moment obrotowy 336 Nm. Prędkość maksymalna tej wersji pozostaje bez zmian, a przyspieszenie do 100 km/h wynosi 7,7 sekundy (wstępne dane sprzed homologacji).

Napęd samochodu oferuje tryb jazdy „przy pomocy jednego pedału”, w którym wzmocnione zostało odzyskiwanie energii z hamowania, co pozwala kierowcy przyspieszać i zwalniać głównie przez operowanie pedałem gazu.

       

Gwarantowana jakość baterii

Toyota skorzystała z ponad 25-letniego doświadczenia w rozwoju technologii baterii do zelektryfikowanych pojazdów, aby zapewnić wiodącą na świecie jakość, trwałość i niezawodność nowej baterii litowo-jonowej, która zasila model bZ4X. Pewność, jaką marka wiąże z jakością i trwałością produkowanych przez siebie akumulatorów trakcyjnych, znajduje odzwierciedlenie w rozszerzonym programie gwarancyjnym. Aby móc zagwarantować klientom tak wysoką jakość, Toyota tak długo doskonaliła baterię do bZ4X, aż osiągnęła trwałość na poziomie 90% pojemności po 10 latach lub 240 000 km przebiegu.

Wydajność i żywotność baterii to efekt zastosowania systemu stałego monitorowania napięcia, natężenia i temperatury baterii na poziomie poszczególnych ogniw. Jeśli czujniki wykryją nieprawidłowy poziom generowanego ciepła, zostaną automatycznie uruchomione odpowiednie sterowniki. Wprowadzono także rozwiązania, które ograniczają degradację materiałów, a w procesie produkcyjnym uwzględniono zabezpieczenia zapobiegające przedostaniu się ciał obcych do akumulatora. To pierwsza bateria Toyoty chłodzona cieczą.