Polska od lat stanowi istne Eldorado dla importerów i sprzedawców aut używanych. Piąty pod względem liczby ludności kraj w Unii Europejskiej nadal jeszcze nie może poszczycić się poziomem dochodów pozwalającym przeciętnie zarabiającej rodzinie na podjęcie decyzji o zakupie nowego samochodu. O ile poruszanie się po kluczowych aglomeracjach przy pomocy transportu publicznego, rowerem czy samochodem wynajmowanym na godziny może być atrakcyjną alternatywą, to już poza wielkimi miastami funkcjonowanie bez własnego auta jest bardzo utrudnione, a gdzieniegdzie praktycznie niemożliwe.
Należy również pamiętać, że wiele osób nie spełnia w oczach instytucji finansujących kryteriów umożliwiających im wejście w posiadanie nowego auta w ramach kredytu, leasingu czy wynajmu długoterminowego. Dlatego olbrzymia liczba corocznie sprowadzanych i sprzedawanych w Polsce samochodów używanych nie powinna dziwić. Zwłaszcza, gdy za jedną-dwie przeciętne miesięczne pensje można nadal kupić używane auto w całkiem przyzwoitym stanie, którym da się spokojnie pojeździć jeszcze przez kilka czy kilkanaście lat. Dla tych z kolei, którym marzą się auta sportowe, luksusowe limuzyny czy potężne terenówki z napędem 4x4, rynek aut z drugiej ręki ma również atrakcyjną ofertę, pozwalając stać się właścicielem kilku lub kilkunastoletniego auta, kosztującego jako nowe w salonie nierzadko kilkaset tysięcy złotych, za często mniej niż 1/10 ceny nowego egzemplarza.
Skąd trafiają do nas używane auta? Skorzystaliśmy z danych otrzymanych od ekspertów z firmy carVertical, którzy przeprowadzili analizę głównych kierunków importu używanych samochodów do Polski. Bazą dla tych statystyk są wykonane w ciągu ostatnich 2 lat dziesiątki tysięcy raportów historii pojazdów zamówionych poprzez platformę internetową carVertica. Zleceniodawcami byli Polacy pragnących dokonać zakupu auta używanego. W każdym takim raporcie można znaleźć dane o miejscu poprzedniej rejestracji samochodu przed jego przyjazdem do Polski.
Poniżej prezentujemy dane uzyskane z firmy carVertical pokazujące skąd sprowadzamy największą ilość aut używanych.
Dane statystyczne potwierdzają, że na naszym rynku nieodmiennie królują auta sprowadzane z Niemiec, historycznie już najobfitszego źródła zaopatrzenia w używane samochody. Ponad połowa zamówionych w carVertical raportów dotyczyła samochodów uprzednio zarejestrowanych w tym kraju. Fakt ten nie powinien dziwić - nie jest tajemnicą, że zdecydowana liczba aut sprowadzanych od naszych zachodnich sąsiadów to auta po mniejszych lub większych „przygodach”. Zamówienie raportu historii pojazdu może ustrzec kupującego przed nabyciem pięknie polakierowanego i pachnącego auta, które okaże się posklejanym z 3 różnych samochodów, z trudem jeżdżącym wrakiem.
Drugim rynkiem, z którego chętnie sprowadzamy pojazdy są Stany Zjednoczone. Jeszcze kilkanaście czy kilkadziesiąt lat temu nie był to kierunek tak popularny. Na kupującego czekają wszak tony skomplikowanych dokumentów importowych, koszty cła, transportu do portu w USA, następnie wynajmu kontenera morskiego i przetransportowania auta z portu w Europie do miejsca docelowego. A to i tak nie koniec kłopotów – w wielu wypadkach dochodzi jeszcze konieczność dostosowania niektórych elementów wyposażenia (przede wszystkim świateł) do wymogów europejskich, co potrafi słono kosztować.
Jednak wyjątkowo atrakcyjne ceny w USA, szczególnie na używane samochody ekskluzywnych marek europejskich (BMW, Land Rover czy Mercedes) po niewielkich stłuczkach, spowodowały, że zainteresowanie importem aut zza oceanu wzrosło. Jak grzyby po deszczu zaczęły wyrastać firmy specjalizujące się w ich sprowadzaniu, załatwianiu całej niezbędnej dokumentacji, dostosowywaniu aut do wymogów europejskich i podstawianiu klientowi pod dom gotowego do jazdy samochodu. To spowodowało, że na ulicach polskich miast coraz więcej jest aut z tego regionu świata. Powszechna jest jednak wiedza o tym, że import samochodów z USA jest tym atrakcyjniejszy cenowo, im poważniej auto było uszkodzone w kraju swojego pochodzenia. Stąd tak duża popularność raportów historii pojazdu zamawianych w firmie carVertical dla aut z USA.
Polska scena używanej motoryzacji ma swoje cienie – to właśnie olbrzymia liczba aut po poważnych wypadkach drogowych czy klęskach naturalnych, w tym głównie powodziach. Zakup sprowadzonego z zagranicy samochodu po parkingowej stłuczce czy niegroźnej obcierce może być świetną decyzją - ceny usług blacharskich i lakierniczych w Polsce są nadal dużo niższe niż na zachodzie, czyniąc takie naprawy opłacalnymi, przy zachowaniu spokoju o bezpieczeństwo użytkowania powierzchownie uszkodzonego auta. Za to inwestycja w auto po poważnym karambolu czy zderzeniu z…pociągiem, to już spore ryzyko. Nie dziwi więc rosnąca popularność usług pozwalających na sprawdzenie historii pojazdu w bazach danych wielu krajów, obejrzenie zdjęć sprzed wykonania napraw blacharskich, czy nawet upewnienie się, że pojazd nie jest kradziony. Wszystko to dziś możliwe jest do uzyskania online, bez konieczności wychodzenia z domu, za cenę stanowiącą ułamek wartości auta.
Pomimo silnych nacisków lobby producentów i dealerów nowych aut, samochodowy rynek wtórny w Polsce jeszcze długo będzie istotnym źródłem zapatrzenia w „cztery kółka”. Warto zaznaczyć, że ostatnie miesiące wskazują na mniejszą ilość oferowanych do sprzedaży samochodów używanych i rosnące ich ceny. Należy jednak przyjąć, że jest to efekt zastoju w imporcie aut związanego z restrykcjami w ruchu granicznym spowodowanymi epidemią COVID-19. Można się spodziewać, że w 2022 roku sytuacja powróci do normy.
Strona internetowa AutoEFL wykorzystuje pliki cookie, które mogą być wykorzystywane przez firmy badawcze i reklamowe w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu.
Więcej informacji o plikach cookies.
Techniczne Pliki Cookies są wykorzystywane do prawidłowego działania portalu i bezpiecznej komunikacji zwrotnej z klientami. Ich użycie jest niezbędne do funkcjonowania serwisu autoefl.pl.
Nazwa | Wygaśnięcie | Opis |
Google Maps | 7 dni | Używamy Google Maps API, aby wyświetlać interaktywną mapę lokalizacji partnerów AutoEFL. Przy korzystaniu z Google Maps informacje na temat korzystania przez Ciebie z tej witryny internetowej (w tym na temat Twojego adresu IP) może być przekazana do serwerów Google w Stanach Zjednoczonych i tam może być przechowywana przez Google. |
Google Analytics | 24 miesiące | Używamy popularnego narzędzia analitycznego dostarczonego przez Google, aby wspierał nas w generowaniu statystyk serwisu, celem sprawdzenia poprawności wyświetalania stron oraz poprawy wygody użytkowników. Wyłączyliśmy tutaj funkcjonalność dotyczącą profilowania użytkowników oraz zbierania list marketingowych w celach remarketingowych. |
Analityczne Pliki Cookies pozwalają zbierać informacje o interakcjach oraz zachowaniach użytkowników w naszym serwisie.
Nazwa | Wygaśnięcie | Opis |
HotJar | 30 dni | Używamy narzędzia Hotjar do analizy zachowania użytkowników naszej stronie, celem jej optymalizacji pod kątem doświadczeń naszych użytkowników. |
Reklamowe Pliki Cookies służą do dostosowania reklam oraz treści wyświetlanych użytkownikowi na naszej stronie lub stronach naszych partnerów reklamowych.
Nazwa | Wygaśnięcie | Opis |
SALESmanago | 120 dni | SALESmanago to narzędzie służące do automatyzacji marketingu internetowego, która dostarcza rozwiązania wspierające nasze działania marketingowe w sieci internetowej. |
Google Ads | 540 dni | Korzystamy z Google Ads do gromadzenia informacji o aktywności użytkownika na autoefl.pl oraz w serwisach zewnętrznych, prezentujących nasze reklamy. |
Google Analytics | 730 dni | Google Analytics używamy do profilowania użytkowników oraz tworzenia list marketingowych wykorzystywanych później w działaniach remarketingowych. Wykorzystywane jest to głównie do lepszego kierowania reklam i dokładniejszego mierzenia skuteczności kampanii reklamowych. |
Społecznościowe Reklamowe Pliki Cookies służą dopasowaniu przekazu marketingowego w serwisach społecznościowych (social media).
Nazwa | Wygaśnięcie | Opis |
540 dni | Serwis autoefl.pl wykorzystuje plik cookie Facebooka, celem wyświetlenia reklam na Facebooku lub w sieci reklamowej Facebooka. Reklamy są wyświetlane tym użytkownikom, którzy wcześniej odwiedzili nasz serwis. | |
540 dni | Serwis wykorzystuje plik cookie Twitter, celem wyświetlenia reklam na Twitter lub w sieci reklamowej Twitter. Reklamy są wyświetlane tym użytkownikom, którzy wcześniej odwiedzili nasz Serwis. |