Jak inwazja Rosji na Ukrainę zakłóciła funkcjonowanie rynku pojazdów używanych

czytanie gazety

W ostatnich latach rynek motoryzacyjny borykał się ze słabą dostępnością półprzewodników z powodu przerwanych łańcuchów dostaw wynikających z pandemii i jej wpływu na liczne gałęzie gospodarki. Liczni producenci samochodów uważali, że najgorsze jest już za nimi i w roku 2022 dostępność komponentów, a tym samym pojazdów powróci do poziomu sprzed kryzysu.

Te plany pokrzyżowała brutalna rosyjska inwazja na sąsiadującą z nią Ukrainę – branża motoryzacyjna stanęła w obliczu jeszcze głębszego kryzysu, który będzie znacznie trudniejszy do rozwiązania. Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny i kierownik ds. komunikacji w firmie carVertical, dostarczającej dane dotyczące szczegółowych informacji technicznych, dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat obecnej sytuacji.

Przerwane łańcuchy dostaw

Ekspert branży motoryzacyjnej, Matas Buzelis, zaznacza, iż mimo że rynek nowych samochodów w Rosji nie jest największy na świecie, to odgrywa on znaczącą rolę w łańcuchu dostaw branży motoryzacyjnej. Od 2020 roku można były zauważyć, jak ogromne znaczenie ma zachowanie płynności przepływu komponentów. Zamykanie fabryk na rynkach wschodnich bezpośrednio odbiło sie na dostępności środków transportu w Europie. Zarówno kupowane bezpośrednio nowe auta, jak i te brane w leasing wymagały dłuższego oczekiwania.

Rosja eksportuje cenne komponenty dla przemysłu motoryzacyjnego. Na przykład od rosyjskiego tytanu, żelaza i palladu zależna jest branża w Niemczech. Rosja, która w roku 2021 wyprodukowała 108 mln ton rudy żelaza, jest piątym co do wielkości producentem tego surowca na świecie, zaopatrującym europejskich producentów stali, którzy borykają się obecnie z wyższymi cenami i stają przed ewentualnymi trudnościami z pozyskaniem rudy w innych miejscach.

Inwazja Rosji jest również ciosem w ukraiński przemysł motoryzacyjny. Na przykład niemieccy producenci samochodów, tacy jak BMW i Volkswagen, korzystają z dostaw dużego ukraińskiego producenta wiązek kablowych. Poza tym Ukraina jest trzecim co do wielkości światowym producentem niklu i aluminium, dwóch niezwykle cennych surowców wykorzystywanych do produkcji komponentów akumulatorów i pojazdów elektrycznych. Kraj ten wytwarza też blisko 70% światowego zapotrzebowania na gaz neonowy wymagany do wytwarzania takich urządzeń jak mikrochipy, których brak jest już odczuwalny.

Coraz trudniej jest kupić dobry samochód używany

Już w 2021 roku zakup pojazdu z drugiej ręki był trudny i kosztowny, a wszystko wskazuje na to, że w 2022 roku sytuacja jeszcze się pogorszy. Podczas gdy rynek samochodów używanych wciąż rośnie, komisy skarżą się na ich niedobór. Odczuwalne jest to również w innych branżach, w tym związanych z finansowaniem. Ze względu na to, że leasing na auta używane jest bardzo popularny, wynikające z tych okoliczności problemy mogą dotknąć również przedsiębiorców. Usługodawcy muszą więc śledzić i reagować na zmiany dotykające rynek, aby utrzymać atrakcyjność oferty.

Jedną z głównych przyczyn obecnej sytuacji jest kryzys na rynku nowych samochodów. Wytwórcy pojazdów zaczynają ograniczać produkcję, aby utrzymać ją na niższym, ale bardziej stabilnym poziomie. Taka tendencja spowalnia napływ pojazdów na rynek aut używanych. Właściciele samochodów odkładają zatem sprzedaż swoich pojazdów lub w ogóle się na nią nie decydują.

„Osoby zainteresowane zakupem używanego samochodu zmuszone są obecnie wybierać spośród najbardziej ograniczonych i jednocześnie najdroższych ofert na rynku pojazdów używanych. Ograniczona podaż nie oznacza jednak, że kupujący mogą sobie pozwolić na rezygnację z procedur chroniących ich przed oszustwami. Wprost przeciwnie, kupujący powinni sprawdzić historię każdego używanego pojazdu, ponieważ wybór jest bardzo ograniczony”– mówi Matas Buzelis.

Jak wyjaśnia szef ds. komunikacji w carVertical, dealerzy samochodów używanych mogą kupić każdy dostępny pojazd, nie przykładając maksymalnej uwagi do jego stanu. Dlatego ryzyko zakupu używanego samochodu, który nie spełnia wymagań technicznych i użytkowych, może być znacznie wyższe niż rok lub dwa lata temu.

Nieprzewidywalne ceny samochodów używanych

W 2021 roku ceny używanych samochodów osiągnęły rekordowe poziomy. Mimo że pod koniec roku się ustabilizowały, a nawet zaczęły spadać, rosyjska inwazja na Ukrainę stworzyła bezprecedensową sytuację na rynku używanych pojazdów w Europie Wschodniej.

Od lat ukraińscy nabywcy samochodów używanych masowo przybywali do Polski, na Litwę, na Słowację i na Węgry. Podczas gdy na wewnętrznych rynkach tych krajów popyt na nowsze samochody był większy, klienci z Ukrainy kupowali wiele samochodów nawet ponad dziesięcioletnich. Wśród nich znajdowały się zwłaszcza pojazdy z silnikami wysokoprężnymi, które były oszczędne, choć nieekologiczne.

Z drugiej strony zmniejszony napływ klientów odmieni rynek pojazdów używanych w krajach sąsiadujących z Ukrainą. Spadną prawdopodobnie ceny starszych samochodów, ponieważ komisy będą dążyć do zmniejszenia swoich strat, dostosowując się do obecnej sytuacji. W przypadku firm zajmujących się finansowaniem również można przewidywać zmiany dotyczące zainteresowania, jakim cieszą się używane auta leasingowe. Na konkretne dane należy jednak jeszcze poczekać.

Wpływ cen paliw

Ceny paliw przekroczyły w wielu krajach europejskich poziom krytyczny wynoszący 2 euro za litr, co skłoniło użytkowników do zmiany codziennych nawyków.

„Rosnące ceny paliwa skłonią niektórych kierowców do rezygnacji z używania własnego samochodu na dojazdy do pracy. Użytkownicy pojazdów mogą ograniczyć swój roczny przebieg, wybierając transport publiczny lub inne alternatywne środki transportu. Mniej kilometrów przełożyłoby się na zmniejszenie liczby wypadków, prowadząc do oszczędności na kosztach eksploatacji” – mówi ekspert carVertical. Taka sytuacja może doprowadzić do zmniejszenia się ruchu na drogach, a wyższe ceny paliw mają potencjał do spowodowania wzrostu zainteresowania pojazdami umożliwiającymi oszczędzanie paliwa. Oznacza to, że samochody z silnikami wysokoprężnymi mogą być atrakcyjniejsze ze względu na bezkonkurencyjne zużycie paliwa na autostradzie. Będzie to jednak ograniczone do krajów, w których nie ma opodatkowania pojazdów charakteryzujących się większą emisją.

Podwyższone ceny paliw zachęcą ludzi do inwestowania w używane pojazdy elektryczne. Pomimo rosnących cen energii całkowity koszt posiadania samochodu z napędem alternatywnym pozostaje niższy i nawet może zostać jeszcze bardziej obniżony, jeśli źródłem ładowania będzie energia słoneczna. Szacuje się, że metody wykorzystujące energię słoneczną umożliwią oszczędności rzędu 600–800 euro rocznie.

Infolinia
801 404 444
pn-pt: 8:00-16:00
Partnerzy AutoEFL Pokaż wszystkich