Mercedes-Benz C 111-II: 50. rocznica genewskiej premiery z 1970 roku

Fascynująca ikona wśród aut sportowych i ulubieniec mediów, a przy okazji jeżdżące laboratorium do testowania silnika Wankla i nowych rozwiązań technicznych oraz legendarny rekordzista – a to jeszcze nie wszystko. Po prostu Mercedes-Benz C 111. Drugi etap rozwoju, model C 111-II, z czterowirnikową (4x 602 cm3) odmianą silnika M 950 F o mocy 257 kW (350 KM) obchodzi w tym roku okrągłe urodziny.

        

Mercedes-Benz C 111-II

• Samochód marzeń i pojazd eksperymentalny z czterowirnikowym silnikiem Wankla
• Zaprezentowany podczas salonu samochodowego w Genewie,w dniach 12-22 marca 1970 r.
• Futurystyczny, kultowy pojazd wzbudził nie lada zainteresowanie, ale nie trafił do seryjnej produkcji
• Wiosną 2020 r. pojawi się nowa książka o C 111, z mnóstwem niepublikowanych dotąd informacji

Premiera: supersportowy wóz zadebiutował 50 lat temu, podczas 40. salonu samochodowego w Genewie, w dniach 12-22 marca 1970 r. Nowy pojazd,o wysokości zaledwie 112 cm, z unoszonymi drzwiami i 262-centymetrowym rozstawem osi, otrzymał karoserię wykonaną z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym (GFRP), przykręconą do stalowej ramy. Jego maksymalna prędkość wynosiła 300 km/h. Do dziś Mercedes-Benz C 111-II, ze swoim charakterystycznym lakierem Weissherbst, pozostaje publiczną atrakcją – można go zobaczyć w sekcji technicznej Muzeum Mercedes-Benz.

Dalszy etap rozwoju: C 111-II powstał na bazie C 111, zaprezentowanego jesienią 1969 r. Pod względem technicznym wyróżnia go przede wszystkim czterowirnikowy, prawdziwie sportowy silnik Wankla. Dział designu pod nadzorem Bruno Sacco i Josefa Gallitzendörfera rozpoczął prace nad samochodem latem 1969 r. W porównaniu do poprzednika projektanci poprawili pole widzenia kierowcy, modyfikując błotniki, dach i pokrywę bagażnika. Dopracowano również aerodynamikę: pomiar w tunelu aerodynamicznym wykazał, że w porównaniu do C 111 opór powietrza zmalał o 8%. Wnętrze C 111-II robiło wrażenie nowoczesną estetyką. Przydatność samochodu na co dzień podkreślało miejsce na jedną dużą i dwie małe walizki z zestawu sygnowanego przez Mercedes-Benz.

Samochód marzeń: C 111 od samego początku stanowił nie lada atrakcję. W rezultacie sprawdził się plan ustanowiony przez zarząd ówczesnej firmy Daimler-Benz AG: 20 maja 1969 r. jego członkowie postanowili, że C 111 zostanie zaprezentowany publiczności jako samochód marzeń, podczas wystawy we Frankfurcie nad Menem, w dniach 11-21 września 1969 r. Po sensacyjnym debiucie C 111 uczestniczył w wielu innych targach i wystawach: w Paryżu, Londynie, Turynie, Wiedniu, Essen, Brukseli oraz Chicago. Później przyszedł czas na premierę ewolucyjne wersji C 111-II, w marcu 1970 r.w Genewie.