Najbardziej sportowe z rodziny Q: nowe Audi RS Q8

Nowe Audi RS Q8 to topowy model linii produktowej Q. Samochód ten łączy w sobie wiele cech: moc RS’a, elegancję coupe segmentu premium i elastyczność SUV’a. Nowe Audi RS Q8 w salonach dealerskich w całej Europie pojawi się w pierwszym kwartale roku 2020.

Nowe Audi RS Q8

„Po raz pierwszy w 25-letniej historii modeli Audi RS, na drogi wyjeżdża duży SUV coupé o genach prawdziwie sportowego samochodu” – powiedział Oliver Hoffmann, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH. „Dzięki swojej benzynowej jednostce napędowej V8 biturbo, RS Q8 jest prestiżowym królem rodziny modeli RS.”

Maksymalna moc i wysoka wydajność: silnik

441 kW (600 KM) i 800 Nm momentu obrotowego dostępnego w przedziale od 2200 do 4500 obr./min – 4-litrowa jednostka napędowa Audi RS Q8 w pełni zasługuje na członkostwo w rodzinie RS. Turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem rozpędza dużego SUV’a coupé przygotowanego przez Audi Sport od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,8 sekundy, a do 200 km/h w 13,7 sekundy. Jego ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna to 250 km/h. Z opcjonalnym pakietem „dynamic” prędkość maksymalna została podniesiona do 305 km/h.

Sekwencja zapłonu 1-3-7-2-6-5-4-8 daje jednostce 4.0 TFSI sportowy i głośny dźwięk. Podwójny układ wydechowy zakończony jest owalnymi rurami wydechowymi umieszczonymi po dwóch stronach tylnego zderzaka – to cecha typowa dla modeli typu RS. Kierowca może wpływać na brzmienie silnika i układu wydechowego za pomocą systemu Audi drive select. Opcjonalny układ wydechowy RS sport z czarnymi końcówkami rur wydechowych daje jeszcze bardziej sportowy dźwięk.

Jednostka napędowa V8 biturbo montowana w nowym RS Q8 charakteryzuje się maksymalnymi osiągami i wysoką wydajnością. Jej hybrydowy system mild-hybrid (MHEV) bazuje na 48-voltowej głównej sieci elektrycznej. Sercem systemu mild-hybrid jest alternator-rozrusznik RSG połączony ze skrzynią korbową. Podczas zwalniania i hamowania pojazdu system może odzyskać nawet 12 kW energii i przesłać je do kompaktowego akumulatora litowo-jonowego. Gdy przy prędkości pomiędzy 55 a 160 km/h kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, zarządzanie napędem – w zależności od sytuacji drogowej i bieżących ustawień systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select – wybiera jedno z dwóch rozwiązań. W jednym z nich nowe Audi RS Q8 może rekuperować energię, a w drugim żeglować z wyłączonym silnikiem nawet przez 40 sekund. Gdy tylko kierowca ponownie przyciśnie pedał gazu, alternator-rozrusznik w ułamkach sekund ponownie włącza silnik. Technika MHEV umożliwia również włączenie się systemu start/stop już przy prędkości 22 km/h. Dla osiągnięcia jeszcze lepszej wydajności, system mild-hybrid połączony jest z kamerą. Jeśli kamera podczas postoju, np. w korku, zarejestruje, że pojazd przed nami ruszył, to nawet gdy kierowca wciąż wciska pedał hamulca, system ponownie uruchamia silnik.

Współpraca poszczególnych komponentów układu MHEV poprawia komfort jazdy i ma potencjał do redukcji zużycia paliwa w codziennym użytkowaniu nawet o 0,8 litra na 100 km.

Kolejnym rozwiązaniem wpływającym na wydajność tego modelu jest system cylindrów odłączanych na żądanie – cylinder od demand (COD). Przy niskich i średnich obciążeniach oraz niskich i średnich obrotach na wyższych biegach, system dezaktywuje drugi, trzeci, piąty i ósmy cylinder odcinając od nich wtrysk paliwa i zapłon oraz zamykając zawory ssące i wydechowe. Cały proces przebiega błyskawicznie – liczony jest w milisekundach – i jest właściwie nieodczuwalny w samochodzie. Podczas pracy na czterech cylindrach punkt operacyjny cylindrów aktywnych przesuwa się w stronę wyższych obciążeń i wyższej wydajności. Wyłączone cylindry pracują wtedy praktycznie bez strat, zachowując się jak sprężyny gazowe. Cylindry włączają się ponownie natychmiast wtedy, gdy kierowca wciśnie pedał gazu.

Moc jednostki 4.0 TFSI za pośrednictwem ośmiobiegowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic przenoszona jest do stałego napędu na cztery koła quattro. Czysto mechaniczny mechanizm różnicowy – przekładnia planetarna – rozdziela siłę napędową na przednią i na tylną oś w stosunku 40:60. W przypadku poślizgu więcej momentu napędowego przesyłane jest na oś z lepszą przyczepnością. Na oś przednią może wtedy trafić nawet 70 procent momentu, a na oś tylną 85 procent momentu.

Selektywny rozkład momentów napędowych między kołami wzmacnia bezpieczeństwo i precyzyjne prowadzenie nowego RS Q8. Podczas dynamicznego wchodzenia w zakręty opcjonalny sportowy mechanizm różnicowy w zależności od potrzeb dystrybuuje moment napędowy pomiędzy tylnymi kołami. Aktywne rozdzielanie momentu poprawia przyczepność samochodu, jego stabilność i dynamikę.

Gotowe na wszystko: zawieszenie

Pięciowahaczowe konstrukcje zawieszenia przedniego i tylnego indywidualnie przyjmują siły wzdłużne i poprzeczne. Łączenia i wsporniki osi wykonane są w przeważającej części z aluminium. Rozstaw kół dużego SUV’a coupé to 1692 mm z przodu i 1696 mm z tyłu.

Montowane standardowo sportowe, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne – adaptive air suspension sport z kontrolą tłumienia sprawia, że nowe RS Q8 zarówno na torze wyścigowym, jak i na leśnej ścieżce czuje się jak w domu. Charakterystyczne dla modeli typu RS zestrojenie amortyzatorów zapewnia szeroki wachlarz ustawień – od komfortowego, po bardzo sportowe. W zależności od sytuacji drogowej i od decyzji kierowcy, wysokość zawieszenia karoserii może się zmieniać aż o 90 mm.

Opcjonalna elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłu EAWS minimalizuje przechyły karoserii podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Zasada działania układu: Kompaktowy silnik elektryczny z trójstopniową przekładnią planetarną znajdujący się zarówno na przedniej, jak i na tylnej osi, oddziela dwie połowy stabilizatora. Podczas jazdy po prostej są one oddzielone od siebie, co redukuje ruchy nadwozia, zwłaszcza na nierównych nawierzchniach oraz poprawia komfort jazdy. Natomiast podczas jazdy sportowej i podczas dynamicznego wchodzenia w zakręty, rury są bezstopniowo przekręcane w przeciwnych do siebie kierunkach. Boczny przechył pojazdu znacznie się wtedy zmniejsza, a tendencja do podsterowności jest wydatnie redukowana. Elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłu zintegrowana jest z 48-woltowym głównym układem elektrycznym, przez co służy również jako system rekuperacji. Jest ona w stanie poprzez silniki elektryczne odzyskiwać energię i przesyłać ją z powrotem do akumulatora.

Wraz z opcjonalnym pakietem „dynamic plus”, w którym prędkość maksymalna samochodu nie jest ograniczona i wynosi 305 km/h, klient otrzymuje również podwozie zaprojektowane z myślą o maksymalnie sportowych odczuciach. W jego skład wchodzą: elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłu, sportowy mechanizm różnicowy quattro oraz układ hamulcowy RS z ceramicznymi tarczami.

Standardowy układ czterech kół skrętnych za pomocą napędu wrzecionowego i dwóch drążków porusz tylne koła. Przy niskich prędkościach koła tylne skręcają o maksymalnie 5 stopni w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich, co w efekcie daje większą zwrotność pojazdu. Przy prędkościach wyższych koła z tyłu skręcają o maksymalnie 1,5 stopnia w kierunku tym samym co koła przednie, poprawiając tym samym stabilność auta np. podczas szybkiej zmiany pasa ruchu.

Dzięki swemu regulowanemu prześwitowi, krótkich zwisom, stałemu napędowi na cztery koła quattro i asystentowi zjazdu ze wzniesienia, nowe Audi RS Q8 może spokojnie i pewnie kontynuować jazdę nawet tam, gdzie kończą się utwardzone drogi.

Wykorzystując możliwości systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select kierowca może precyzyjnie wpływać na charakter swego RS Q8. W systemie znajdziemy osiem trybów jazdy do wyboru. Są to tryby: comfort, auto, dynamic, efficiency, allroad, offroad oraz dwa indywidualnie konfigurowane tryby RS, czyli RS1 i RS2, włączane za pomocą przycisku „RS-MODE” na kierownicy. System Audi drive select wpływa na funkcjonowanie takich podzespołów samochodu jak zarządzanie pracą silnika i skrzyni biegów, wspomaganie kierownicy, pneumatyczne zawieszenie, układ czterech kół skrętnych, brzmienie silnika i charakterystyka automatycznej klimatyzacji.

W standardzie nowe RS Q8 porusza się na 22-calowych aluminiowych felgach w stylistyce dziesięcioramiennej gwiazdy, na które zakłada się seryjne opony w rozmiarze 295/40 – największe w jakie kiedykolwiek Audi wyposażało swój seryjnie produkowany model. Opcjonalnie zamówić można felgi 23-calowe z kutego aluminium w stylistyce pięcioramiennego rotoru oraz kolor z szerokiej palety barw stworzonych specjalnie dla RS Q8. Za dużymi kołami pracuje układ hamulcowy RS z wentylowanymi od wewnątrz tarczami z kompozytów o wymiarach 420 mm w przodzie i 370 mm z tyłu. Ich dziesięciotłoczkowe zaciski standardowo lakierowane są na czarno, ale opcjonalnie mogą być czerwone. W przypadku opcjonalnych tarcz ceramicznych RS zaciski mogą być szare, czerwone lub niebieskie i mieć 440 mm z przodu i 370 mm w tyle.

Pewność siebie: wygląd zewnętrzny

Dzięki imponującej osłonie chłodnicy Singleframe, charakterystycznemu dla modeli typu RS standardowemu grillowi w szarym kolorze Manhattan lub błyszczącemu czernią grillowi RS z oczkami w kształcie plastra miodu, nowe RS Q8 wygląda na bardzo pewne siebie. Wygląd samochodu uzupełniają błyszczące czernią wloty powietrza po bokach i dolny spojler w kolorze matowego aluminium.

Opadający ku tyłowi dach przechodzi w pochylone do przodu słupki D, a całość wygląda jakby osadzona była na przetłoczeniach nadkoli, sygnalizujących, że samochód wyposażony jest w napęd na cztery koła quattro. Typowe dla modeli RS listwy w kolorze nadwozia poszerzają je o 10 mm z przodu i o 5 mm z tyłu. Opcjonalne, 23-calowe koła dodatkowo podkreślają mocny wygląd RS Q8. Po bokach znajdziemy szerokie progi RS, standardowo lakierowane w kolorze szarym Manhattan. Znajdujący się na tylnym końcu dachu spojler RS stanowi jego stylistyczne wykończenie. Inne elementy utrzymane w stylistyce RS to dyfuzor z obramowaniem w kolorze matowego aluminium oraz owalne końcówki rur wydechowych. Spojler RS zapewnia odpowiednią siłę docisku tylnej osi, wspomagając w ten sposób utrzymanie równowagi auta przy dużych prędkościach.

Dla nowego Audi RS Q8 wybrać można jeden z dziewięciu kolorów nadwozia: jeden podstawowy i osiem z efektem metalicznym lub perłowym. Standardowo obudowy lusterek zewnętrznych mają kolor aluminium, opcjonalnie mogą występować również w kolorze nadwozia, mogą być czarne lub karbonowe. Pakiety stylistyczne „czerń” i „karbon” podkreślają kolorystycznie grill osłony chłodnicy, przednie spojlery, klamrę dyfuzora i pasmo świetlne łączące światła tylne (tylko pakiet „karbon”). W połączeniu z tymi pakietami stylistycznymi pierścienie w logo Audi oraz logotypy RS zarówno z przodu, jak i z tyłu, na życzenie mogą być czarne. Program Audi exclusive oferuje dodatkowe możliwości indywidualizacji pojazdu.

Klient może również wybrać jedną z dwóch konfiguracji przednich reflektorów diodowych. Opcjonalnie przyciemniane reflektory diodowe Matrix LED mają trójwymiarową sygnaturę świateł do jazdy w dzień o cyfrowym charakterze, a jej motyw powtórzony jest w światłach tylnych. Pasmo świetlne osadzone na czarnym, błyszczącym tle łączy ze sobą tylne światła, jeszcze bardziej podkreślając szerokość samochodu. Zarówno reflektory diodowe Matrix LED RS, jak i światła tylne, zawierają w swoim obrębie kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania. Kierunkowskazy te, podczas otwierania lub zamykania auta wyświetlają specjalną animację świetlną RS.

Sportowo i przestrzennie: wnętrze

Wnętrze nowego RS Q8 charakteryzuje się czystą stylistyką. Wszystkie elementy logicznie się ze sobą łączą i harmonizują. Materiałowa podsufitka ma kolor czarny, opcjonalnie dostępna jest też w kolorze srebrnym. Na życzenie klient może mieć również podsufitkę z Alcantary – do wyboru w kolorze srebrnym lub czarnym. Smukła deska rozdzielcza oraz wyraźnie poziome linie stylistyczne wnętrza podkreślają jego przestrzeń. Centralnym elementem kokpitu jest wyświetlacz systemu MMI touch response. Gdy ekran systemu jest wyłączony, zlewa się z otoczeniem, ponieważ tak jak ono jest idealnie czarny i błyszczący.

Innym charakterystycznym elementem stylistycznym jest szeroka, symetryczna konsola na tunelu środkowym. Jej elementy otoczone są ramką w kolorze aluminium Race lub antracytowym.

Specjalny widok RS w Audi virtual cockpit i na wyświetlaczu MMI pokazuje informacje dotyczące takich parametrów jak ciśnienie w oponach, moment obrotowy, moc wyjściowa, temperatura, czasy okrążeń i siły g. Informacja o zmianie biegów nakłania kierowcę do zmiany biegu w momencie, gdy silnik osiągnął określoną liczbę obrotów. Opcjonalny wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy head-up display również zawiera grafiki charakterystyczne wyłącznie dla modeli typu RS.

Do sportowego „image’u” dużego SUV’a coupé doskonale pasują sportowe fotele pokryte czarną skórą Pearlnappa i Alcantarą, z przetłoczeniami RS. Jeszcze bardziej luksusową opcją są sportowe fotele RS sport pokryte skórą Valcona, z przeszyciami we wzorze plastra miodu i z przetłoczeniami RS. Fotele RS sport mają perforowane obicia, co ułatwia działanie umieszczonej w nich wentylacji oraz wyposażone są w funkcję masażu.

Standardowo fotele są czarne, na życzenie mogą być koniakowe lub granitowo szare. Dwa pakiety stylistyczne RS pozwalają na dodanie do nich kontrastowych szwów na podpórkach kolan, kole kierownicy, dywanikach, dźwigni zmiany biegów i na brzegach pasów bezpieczeństwa. W przypadku obu pakietów konsola środkowa, dźwignia zmiany biegów i kierownica pokryte są Alcantarą. Do wyboru są również kolory i materiały ozdobnych paneli: mogą być one wykonane w kolorze matowego karbonu, szarego dębu lub aluminium Spectrum. Powiększony pakiet skórzany zakłada wykonanie z tego materiału górnej części tapicerki drzwi.

Na kierownicy również znajduje się logo RS, a na podświetlanych nakładkach progowych logo RS Q8. W pełni perforowana, ze spłaszczonym u dołu wieńcem, skórzana kierownica sportowa RS sport, wyposażona jest w manetki do zmiany biegów i w wielofunkcyjne przyciski. Bezpośrednio z poziomu kierownicy, przy pomocy przycisku RS-Mode, kierowca wybrać może tryb RS1 lub RS2 systemu Audi drive select. W takiej sytuacji na wyświetlaczu Audi virtual cockpit otwiera się specjalny ekran RS.

Przesuwana, trzyosobowa kanapa w tyle RS Q8 jest standardem. Gdy złoży się jej oparcia, przestrzeń bagażnika wzrasta do 1755 litrów. Klapa bagażnika zamykana jest i otwierana elektrycznie.

Bezpieczeństwo i połączenie z siecią: systemy wsparcia kierowcy i systemy infotainment

Nowe Audi RS Q8 wspiera kierowcę w wielu sytuacjach. Na jego pokładzie znajduje się ponad trzydzieści systemów wsparcia, w tym adaptacyjny tempomat adaptive cruise assist, asystent wydajności efficiency assist, asystent skrzyżowań, asystent zmiany pasa, ostrzeżenie o wysokich krawężnikach oraz kamery 360°.

Standardowo Audi RS Q8 wyposażone jest w system MMI navigation plus, zawierający moduł transferu danych dla Audi connect w standardzie LTE Advanced oraz hotspot Wi-Fi. System nawigacji zapamiętuje preferencje kierowcy z przejechanych już tras i na ich podstawie udziela inteligentnych sugestii co do tras następnych. Serwisy Audi connect do procesu planowania trasy dodają funkcje predyktywne.

Nowe Audi RS Q8 w salonach dealerskich czterech pierścieni na terenie całej Europy pojawi się w pierwszym kwartale roku 2020.

Infolinia
(71) 377 74 44
pn-pt: 8:00-16:00
Czat z doradcą
Porozmawiaj
online
Zapytanie ofertowe

Wybierz pojazd i rodzaj finansowania

Partnerzy AutoEFL