Nowe Audi A3 o lepszej niż kiedykolwiek dynamice

Na salonie samochodowym w Genewie Audi świętować będzie światową premierę nowego modelu A3 Sportback. Wcześniej jednak producent samochodów segmentu premium poddaje czwartą generację tego popularnego auta wyjątkowej próbie: na należącej do archipelagu Azorów portugalskiej wyspie São Miguel, ten kompaktowy sportowy samochód poddawany jest obecnie testom mającym na celu zgromadzenie doświadczeń z dynamicznej jazdy na wymagających trasach wyspy.


Nowe Audi A3 Sportback


Czyste emocje: pierwotna idea

Tam, gdzie kiedyś wulkany uformowały cały archipelag, a jeszcze dziś ziemia w wielu miejscach wrze, Audi demonstruje istotę swego DNA: napęd quattro. W surowym krajobrazie São Miguel – miejscowości, w której odbywa się spektakularny Rajd Azorów, czwarta generacja A3 prezentuje się w swej najbardziej emocjonującej postaci. Napęd na cztery koła tego kompaktowego modelu to kolejny stopień ewolucji rozwiązania technicznego, które odniósło tak ogromny sukces. Sercem napędu quattro jest elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe, zarządzane przez precyzyjny program komputerowy. Sprzęgło to nadaje Audi A3 maksimum stabilności, przyczepności i radości z jazdy, a do tego jeszcze pracuje nadzwyczaj wydajnie. Efektem jego współpracy z adaptacyjnym zawieszeniem i progresywnym układem kierowniczym jest sportowa jazda wywierająca wrażenie zwłaszcza na wąskich serpentynach i urozmaiconych topograficznie odcinkach górskich i nizinnych.

Inteligentna regulacja: napęd quattro w szczegółach

Sprzęgło umieszczono na końcu wału Kardana przed mechanizmem różnicowym tylnej osi. Taka pozycja montażowa przyczynia się do wyważonego podziału obciążeń pomiędzy osiami. W jego wnętrzu znajduje się pakiet płytek, które poruszają się zanurzone w oleju. Metalowe pierścienie cierne sprzęgła są ułożone parami, jeden za drugim – jeden pierścień w każdej parze jest trwale zazębiony z rotującą obudową sprzęgła, która obraca się wraz z wałem Kardana, a każdy drugi pierścień – z krótkim wałkiem zdawczym połączonym z mechanizmem różnicowym tylnej osi.

Elektroniczną regulację rozkładu momentu obrotowego, Audi dopasowało specjalnie do nowego modelu A3 i powiązało ją z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Czerpie ona niezbędne dane z czujników w zawieszeniu i oprócz właściwości jezdnych oraz stanu nawierzchni, rozpoznaje także styl jazdy. Na podstawie tych danych sterownik oblicza optymalny pod względem wydajności rozkład momentów i przekazuje tę wartość na sprzęgło. Jest to wyjątkowo wydajne rozwiązanie.

Napęd na cztery koła rozdziela momenty między przednią i tylną osią zmiennie i bardzo elastycznie. Podczas normalnej jazdy, siły napędowe z silnika w dużej mierze docierając na koła przedniej osi. Podczas ruszania, czy przy kiepskiej przyczepności kół przedniej osi, sprzęgło błyskawicznie przekierowuje momenty. W takim momencie uaktywnia się elektryczna pompa osiowo-tłokowa, która działa na pakiet płytek z maksymalnym ciśnieniem hydraulicznym 44 barów. Im mocniej je ściśnie, tym więcej momentów napędowych dociera na oś tylną – maksymalnie 100 procent. Sprzęgło może kierować część momentów na tylną oś już wtedy, gdy kierowca podczas sportowej jazdy skręci kierownicą. Gdy doda gazu, momenty napędowe bez trudu i początkowej podsterowności wprowadzają nasze Audi A3 w zakręt. Przy zmianie obciążenia, podział momentów pozwala na odpowiednie „wciśnięcie” pojazdu w zakręt, co jeszcze bardziej zwiększa dynamikę jazdy.