Cały łańcuch wartości i cyklu życia pojazdu jest w najwyższym stopniu przyjazny dla środowiska. BMW iX przechodzi właśnie ostatnią fazę procesu przygotowań do produkcji seryjnej. Na początku sprzedaży, która rozpocznie się pod koniec 2021 r., dostępne będą modele: BMW iX xDrive50 oraz BMW iX xDrive40.
BMW iX stanowi nową definicję udanej koncepcji Sports Activity Vehicle (SAV). Jest to pierwszy model oparty na nowej, skalowalnej architekturze BMW Group. Rozwój i produkcja nowego BMW iX podporządkowane są całościowej koncepcji zrównoważonego rozwoju, która obejmuje przestrzeganie surowych norm środowiskowych i społecznych w wydobyciu surowców, wykorzystanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych oraz materiałów pochodzących z recyklingu.
– Technologia napędza postęp, którego potrzebujemy, aby stawić czoło nawet największym wyzwaniom. Dotyczy to w szczególności ochrony klimatu – mówi Oliver Zipse, prezes zarządu BMW AG. – Jesteśmy głęboko przekonani, że naprawdę wyjątkowa mobilność musi być zrównoważona. Dla BMW Group nie ma mobilności premium bez odpowiedzialności.
– Złożyliśmy obietnicę i wywiążemy się z niej: BMW iX zacznie wchodzić na rynki jeszcze pod koniec tego roku, w dwóch wersjach: jako BMW iX xDrive40 i BMW iX xDrive50 – mówi Pieter Nota, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za klientów, marki i sprzedaż.
Kontrolowane wydobycie surowców, produkcja z wykorzystaniem wyłącznie ekologicznej energii elektrycznej, wysoki udział naturalnych materiałów i pochodzących z recyklingu.
Kobalt i lit potrzebny do produkcji akumulatorów wysokonapięciowych jest nabywany przez BMW Group z kontrolowanych źródeł w Australii i Maroku i dostarczany producentom ogniw akumulatorowych. W produkcji samochodów w fabryce BMW Group w Dingolfing wykorzystuje się wyłącznie ekologiczną energię elektryczną z certyfikowanych źródeł. Ponadto od lutego 2021 r. BMW Group zaopatruje się w aluminium produkowane przy użyciu energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznych. Oszczędzająca zasoby produkcja BMW iX to również efekt szerokiego zastosowania wtórnego aluminium i tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Wewnątrz stosowane jest drewno z certyfikatem FSC, skóra garbowana ekstraktem z liści oliwnych i inne naturalne materiały. Wykładziny podłogowe i dywaniki wykonane są z odzyskanych sieci rybackich.
– Nie przerzucamy po prostu odpowiedzialności na sieć dostawców, lecz bierzemy ją na siebie wspólnie z nimi. Korzystamy przy tym z naszego wieloletniego doświadczenia i tworzymy nowatorskie procesy w celu osiągnięcia większej przejrzystości i identyfikowalności – mówi dr Andreas Wendt, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za zaopatrzenie i sieć dostawców.
Silniki elektryczne BMW iX mają konstrukcję umożliwiającą rezygnację z tzw. metali ziem rzadkich. Działają na zasadzie maszyny synchronicznej o wzbudzeniu elektromagnetycznym. Zamiast zamontowanych na stałe magnesów trwałych, wirnik w silnikach BMW iX jest wzbudzany przez dopływ energii elektrycznej. Eliminuje to konieczność stosowania krytycznych surowców do produkcji magnesów, a BMW Group uniezależnia się tym samym od ich dostępności.
Taka konstrukcja ma również pozytywny wpływ na charakterystykę mocy. Możliwość precyzyjnego sterowania wzbudzeniem wirnika zapewnia maksymalny moment obrotowy już w momencie ruszania z miejsca. Ponadto, w przeciwieństwie do konwencjonalnych silników elektrycznych, moment można utrzymywać w bardzo szerokim zakresie obrotów. Dzięki temu wrażenia z jazdy BMW iX charakteryzują się nie tylko niezwykle spontanicznym, ale i bardzo stałym oddawaniem mocy, co podkreśla typowy dla marki sportowy charakter pojazdu.