Nowe BMW iX xDrive40 i nowe BMW iX xDrive50

Cały łańcuch wartości i cyklu życia pojazdu jest w najwyższym stopniu przyjazny dla środowiska. BMW iX przechodzi właśnie ostatnią fazę procesu przygotowań do produkcji seryjnej. Na początku sprzedaży, która rozpocznie się pod koniec 2021 r., dostępne będą modele: BMW iX xDrive50 oraz BMW iX xDrive40.

        

BMW iX

BMW iX stanowi nową definicję udanej koncepcji Sports Activity Vehicle (SAV). Jest to pierwszy model oparty na nowej, skalowalnej architekturze BMW Group. Rozwój i produkcja nowego BMW iX podporządkowane są całościowej koncepcji zrównoważonego rozwoju, która obejmuje przestrzeganie surowych norm środowiskowych i społecznych w wydobyciu surowców, wykorzystanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych oraz materiałów pochodzących z recyklingu.


– Technologia napędza postęp, którego potrzebujemy, aby stawić czoło nawet największym wyzwaniom. Dotyczy to w szczególności ochrony klimatu – mówi Oliver Zipse, prezes zarządu BMW AG. – Jesteśmy głęboko przekonani, że naprawdę wyjątkowa mobilność musi być zrównoważona. Dla BMW Group nie ma mobilności premium bez odpowiedzialności.

– Złożyliśmy obietnicę i wywiążemy się z niej: BMW iX zacznie wchodzić na rynki jeszcze pod koniec tego roku, w dwóch wersjach: jako BMW iX xDrive40 i BMW iX xDrive50 – mówi Pieter Nota, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za klientów, marki i sprzedaż.

Kontrolowane wydobycie surowców, produkcja z wykorzystaniem wyłącznie ekologicznej energii elektrycznej, wysoki udział naturalnych materiałów i pochodzących z recyklingu.

Kobalt i lit potrzebny do produkcji akumulatorów wysokonapięciowych jest nabywany przez BMW Group z kontrolowanych źródeł w Australii i Maroku i dostarczany producentom ogniw akumulatorowych. W produkcji samochodów w fabryce BMW Group w Dingolfing wykorzystuje się wyłącznie ekologiczną energię elektryczną z certyfikowanych źródeł. Ponadto od lutego 2021 r. BMW Group zaopatruje się w aluminium produkowane przy użyciu energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznych. Oszczędzająca zasoby produkcja BMW iX to również efekt szerokiego zastosowania wtórnego aluminium i tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Wewnątrz stosowane jest drewno z certyfikatem FSC, skóra garbowana ekstraktem z liści oliwnych i inne naturalne materiały. Wykładziny podłogowe i dywaniki wykonane są z odzyskanych sieci rybackich.

– Nie przerzucamy po prostu odpowiedzialności na sieć dostawców, lecz bierzemy ją na siebie wspólnie z nimi. Korzystamy przy tym z naszego wieloletniego doświadczenia i tworzymy nowatorskie procesy w celu osiągnięcia większej przejrzystości i identyfikowalności – mówi dr Andreas Wendt, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za zaopatrzenie i sieć dostawców.

        

Silniki elektryczne: większa dynamika, mniej krytycznych surowców

Silniki elektryczne BMW iX mają konstrukcję umożliwiającą rezygnację z tzw. metali ziem rzadkich. Działają na zasadzie maszyny synchronicznej o wzbudzeniu elektromagnetycznym. Zamiast zamontowanych na stałe magnesów trwałych, wirnik w silnikach BMW iX jest wzbudzany przez dopływ energii elektrycznej. Eliminuje to konieczność stosowania krytycznych surowców do produkcji magnesów, a BMW Group uniezależnia się tym samym od ich dostępności.

Taka konstrukcja ma również pozytywny wpływ na charakterystykę mocy. Możliwość precyzyjnego sterowania wzbudzeniem wirnika zapewnia maksymalny moment obrotowy już w momencie ruszania z miejsca. Ponadto, w przeciwieństwie do konwencjonalnych silników elektrycznych, moment można utrzymywać w bardzo szerokim zakresie obrotów. Dzięki temu wrażenia z jazdy BMW iX charakteryzują się nie tylko niezwykle spontanicznym, ale i bardzo stałym oddawaniem mocy, co podkreśla typowy dla marki sportowy charakter pojazdu.