Nowe Porsche 911 GT3 RS – stworzone w imię osiągów

Nowe Porsche 911 GT3 RS nie ukrywa swoich intencji: jest bezkompromisowo zaprojektowane z myślą o maksymalnych osiągach. Dopuszczony do ruchu drogowego samochód sportowy o mocy 386 kW (525 KM) w pełni wykorzystuje koncepcje i rozwiązania techniczne wprost ze sportu motorowego. Z „rodzeństwem” ze świata motorsportu – 911 GT3 R – poza wysokoobrotowym, wolnossącym silnikiem o wyścigowym DNA oraz inteligentną, lekką konstrukcją bezpośrednio łączą go przede wszystkim układy chłodzenia i aerodynamiki.

     

Inspirowana sportem motorowym koncepcja centralnie umieszczonej chłodnicy – podstawa aktywnej aerodynamiki

Podstawą dla znacznego przyrostu osiągów jest koncepcja centralnie umieszczonej chłodnicy – to pomysł, który po raz pierwszy wykorzystano w 911 RSR, czyli klasowym zwycięzcy Le Mans, a następnie w 911 GT3 R. Zamiast układu trzech chłodnic stosowanych w poprzednich samochodach nowe 911 GT3 RS bazuje na dużej, ustawionej pod kątem centralnej chłodnicy w przedniej części samochodu. Umieszczono ją tam, gdzie w innych modelach 911 znajduje się bagażnik. W rezultacie wolną przestrzeń po bokach można było wykorzystać na potrzeby elementów aktywnej aerodynamiki.

Płynnie regulowane elementy z przodu i na dwuczęściowym tylnym skrzydle, w połączeniu z szeregiem innych rozwiązań aerodynamicznych, przy prędkości 200 km/h zapewniają 409 kg całkowitej siły docisku. Oznacza to, że nowe 911 GT3 RS generuje dwukrotnie większy docisk niż jego poprzednik generacji 991.2 i trzykrotnie większy niż obecne 911 GT3. Przy 285 km/h całkowita siła docisku wynosi 860 kg.

W nowym 911 GT3 RS – po raz pierwszy w seryjnym Porsche – zamontowano system redukcji oporu (DRS)

Umożliwia on spłaszczenie skrzydeł za naciśnięciem przycisku, w określonym zakresie roboczym, pozwalając uzyskać niski opór i wyższą prędkość na prostych odcinkach. Podczas awaryjnego hamowania z wysokiej prędkości aktywowana jest funkcja hamulca aerodynamicznego: elementy skrzydeł z przodu i z tyłu zostają wówczas ustawione w maksymalnej pozycji, tworząc aerodynamiczny efekt opóźnienia, który znacząco wspomaga hamulce kół.

Wygląd 911 GT3 RS definiuje wysoka liczba funkcjonalnych elementów aerodynamicznych

Najbardziej charakterystyczną cechą nowego samochodu sportowego GT jest tylne skrzydło z mocowaniami w kształcie łabędziej szyi, znacząco powiększone we wszystkich kierunkach. Tylne skrzydło składa się z umieszczonego na stałe skrzydła głównego oraz górnego, hydraulicznie regulowanego elementu. Po raz pierwszy w seryjnym Porsche górna krawędź tylnego skrzydła jest wyższa od płaszczyzny dachu. Ponadto z przodu 911 GT3 RS nie ma już spojlera – zastosowano tu splitter (z ang. rozdzielacz), który „rozdziela” powietrze przepływające nad i pod autem. Boczne prowadnice powietrza (łopatki) precyzyjnie kierują jego strumień na zewnątrz. Wentylację przednich nadkoli zapewniają żaluzjowe otwory w przednich błotnikach. Dynamiczne ciśnienie w nadkolach zmniejszają wgłębienia za przednimi kołami w stylu kultowego 911 GT1, zwycięzcy maratonu w Le Mans.