Nowe Porsche 911 Turbo S

Najmocniejsze, najbardziej dynamiczne i wygodniejsze niż kiedykolwiek: najnowsze 911 Turbo S ustanawia nowe standardy w wielu obszarach. Dotyczy to także adaptacyjnej aerodynamiki, którą na potrzeby flagowego wydania 911 Porsche po raz kolejny udoskonaliło. Obecnie aktywna aerodynamika (PAA – Porsche Active Aerodynamics) jeszcze precyzyjniej dostosowuje charakterystykę aerodynamiczną samochodu do sytuacji na drodze, prędkości oraz wybranego trybu jazdy. PAA świętowała swój globalny debiut w poprzedniej generacji 911 Turbo, wprowadzonej na rynek w 2014 r. Aktywnymi elementami aerodynamicznymi dysponują teraz wszystkie linie modelowe – od 718 aż po modele Panamera i Taycan.

       

Porsche 911 Turbo S

„Żaden inny samochód sportowy nie reaguje na różne sytuacje z taką elastycznością aerodynamiczną jak nowe 911 Turbo S. Jako inżynierowie do spraw aerodynamiki zwykle mamy do czynienia z dylematem: dla rozwinięcia wysokiej prędkości maksymalnej i uzyskania niskiego zużycia paliwa korzystny jest niski współczynnik oporu powietrza, a dla dynamiki jazdy – wysoka siła docisku. To jednak cechy, które są ze sobą sprzeczne” – wyjaśnia dr Thomas Wiegand, dyrektor Porsche ds. rozwoju aerodynamiki. „PAA rozwiązuje konflikty między tymi interesami. Kompleksowa rozbudowa inteligentnego systemu w 911 Turbo S pozwala na uzyskanie znacznie większej rozpiętości pomiędzy konfiguracjami aerodynamiki, z myślą o uzyskaniu optymalnej dynamiki jazdy i minimalnego oporu. Co więcej, komponenty aerodynamiki odznaczają się większym potencjałem, jeśli chodzi o wspieranie specyficznych wymagań w zakresie dynamiki jazdy – w każdej sytuacji na drodze”.

Nowością są aktywne klapy powietrza chłodzącego. W efekcie, w połączeniu z ruchomą krawędzią przedniego spojlera oraz wysuwanym i pochylanym tylnym skrzydłem, nowy topowy model dysponuje trzema elementami aktywnej aerodynamiki. Prócz podstawowych konfiguracji aerodynamicznych 911 Turbo – PAA Speed (prędkość) i PAA Performance (osiągi/wydajność) – dodatkowo pozwala to na realizację konfiguracji Eco.

PAA wzbogacono również o funkcję trybu Wet, która przesuwa równowagę aerodynamiczną w kierunku tylnej osi celem uzyskania większej stabilności jazdy w warunkach mokrej nawierzchni, a także o funkcję hamulca powietrznego, która zwiększa opór i siłę docisku w przypadku pełnego hamowania z wysokiej prędkości. Rezultat: krótsza droga hamowania oraz większa stabilność jazdy. PAA reaguje też na zmieniony przepływu powietrza wokół pojazdu, gdy otwarty jest odsuwany lub rozkładany dach. Oznacza to, że łącznie istnieje osiem różnych konfiguracji aerodynamicznych, a każdą z nich opisuje określona kombinacja aktywnych komponentów.

Udoskonalenia przeprowadzono nie tylko z myślą o przystosowaniu aerodynamiki do specyficznych wymagań podczas jazdy, ale także w odniesieniu do samych właściwości aerodynamicznych: nowo zaprojektowane przedni spojler i tylne skrzydło pozwoliły zwiększyć docisk o 15%, zapewniając lepszą stabilność oraz dynamikę jazdy przy wyższych prędkości. Maksymalna siła docisku w pozycji Performance (włączony tryb Sport Plus) wynosi teraz około 170 kg.

Współczynnik oporu powietrza (Cd) 911 Turbo S zmienia się w zależności od konfiguracji aerodynamiki. Ta najbardziej efektywna, z minimalną wartością Cd równą 0,33, jest osiągana przy zamkniętych klapach oraz złożonych spojlerach (przednim i tylnym).

         

Klapy powietrza chłodzącego: płynna regulacja

Nowo opracowane, ruchome klapy powietrza chłodzącego pozwalają na zmniejszenie oporu jazdy, a tym samym – na ograniczenie zużycia paliwa. Klapy znajdują się w prawym i lewym wlocie powietrza przedniego zderzaka. Są bezstopniowo regulowane i kontrolują dopływ powietrza chłodzącego do chłodnic.

Za uzyskanie stanu równowagi pomiędzy aktualnym zapotrzebowaniem na chłodzenie, ilością prądu wymaganą do obsługi chłodnicy i korzyściami aerodynamicznymi wynikającymi z ustawieniami klap odpowiada inteligentny system zarządzania energią. W rezultacie od prędkości jazdy 70 km/h klapy powietrza chłodzącego są zamknięte na tyle, na ile to tylko możliwe. Daje to korzyści w zakresie zużycia paliwa podczas codziennej jazdy.

Od prędkości 150 km/h wzwyż klapy liniowo się otwierają z myślą o uzyskaniu optymalnej równowagi aerodynamicznej przy wysokich prędkościach. Priorytetem jest tu także dynamika jazdy – z tego względu klapy powietrza chłodzącego są otwierane po włączeniu trybów Sport, Sport Plus lub Wet oraz gdy kierowca wyłączy system Porsche Stability Management (PSM) lub wciśnie przycisk spojlera.