Nowy EQS pierwszym samochodem elektrycznym w klasie aut luksusowych

EQS to pierwsza w pełni elektryczna luksusowa limuzyna marki Mercedes-EQ – i samochód, który na nowo definiuje ten segment pojazdów. EQS jest także pierwszym modelem bazującym na modułowej architekturze dla aut klasy wyższej i luksusowej zasilanych prądem. Łącząc zaawansowane rozwiązania z zakresu designu, funkcjonalności oraz łączności, EQS zachwyca zarówno kierowcę, jak i pasażerów. Początkowo model trafi na rynek w dwóch wersjach: EQS 450+ o mocy 245 kW (333 KM) oraz EQS 580 4MATIC o mocy 385 kW (524 KM).

        

Nowy Mercedes-Benz EQS

W ramach inicjatywy Ambition 2039 Mercedes-Benz pracuje nad tym, by w ciągu 20 lat gama nowych samochodów producenta była neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. A już w 2030 r. ponad połowa sprzedawanych aut osobowych z gwiazdą ma być wyposażona w silniki elektryczne – na co składają się wersje w 100% zasilane prądem oraz hybrydy plug-in. Mercedes już dziś myśli o jutrze w wielu obszarach: nowy EQS został zaprojektowany tak, aby był odpowiednio zrównoważony. Pojazdy są produkowane w sposób neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla i z wykorzystaniem materiałów oszczędzających zasoby, takich jak dywany z przędzy pochodzącej z recyklingu. To praktyczna strona podejścia Mercedes-Benz: producent uwzględnia cały łańcuch wartości, od etapu rozwoju i sieci dostawców po własną produkcję. Cele Mercedes-Benz AG w zakresie ochrony klimatu są potwierdzone przez inicjatywę Science Based Targets Initiative (SBTI)z udziałem Global Compact ONZ oraz WWF.

Niezwykle drobiazgowe podejście specjalistów od aerodynamiki, ich współpraca z projektantami i koncepcja designu opartego na celach pozwoliły uzyskać rekordowo niski współczynnik oporu powietrza – zależnie od wersji wynosi on od 0,20. W rezultacie EQS jest najbardziej aerodynamicznym seryjnym autem świata, cow szczególności korzystnie przekłada się na dostępny zasięg. Równocześnie nowy model należy do najlepiej wygłuszonych samochodów, m.in. z uwagi na bardzo niski poziom hałasu powodowanego przez wiatr opływający nadwozie.

EQS cechuje się bardzo dobrymi wartościami rekuperacji: maksymalne opóźnienie w trybie D Auto wynosi 5 m/s², z czego do 3 m/s² uzyskuje się poprzez rekuperację, a 2 m/s² – poprzez hamulce kół. Pozwala to na wytracanie prędkości aż do zatrzymania bez używania pedału hamulca. Wysoka moc rekuperacji (do 290 kW) i jej strategia korzystnie wpływają na zasięg. Wytracanie prędkości następuje również po wykryciu poprzedzających pojazdów i także wtedy odbywa się aż do zatrzymania, np. na skrzyżowaniu. Inteligentne odzyskiwanie energii jest zoptymalizowane pod kątem aktualnej sytuacji i działa predykcyjnie, uwzględniając m.in. warunki drogowe lub topografię terenu. Kierowca ma do wyboru trzy poziomy intensywności odzyskiwania energii oraz funkcję wybiegu – regulacja odbywa się za pomocą łopatek przy kierownicy.