Nowy Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake

Emocjonujący, dynamiczny, indywidualista: Mercedes-AMG prezentuje CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake oraz CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake – dwa nowe, mocne auta kompaktowe, które łączą sportowego ducha z wysokim stopniem funkcjonalności. Ich dwulitrowy czterocylindrowy silnik turbo jest mocniejszy niż kiedykolwiek – generuje 285 kW (387 KM) lub 310 kW (421 KM). To zestawienie ekstremalnie sportowych osiągów (przyspieszenie 0-100 km/h w 4,1/4,0 s) z elastycznie konfigurowalnym wnętrzem i zwiększoną pojemnością bagażnika Mercedes-AMG kieruje do młodej grupy docelowej, która prowadzi aktywny, zróżnicowany styl życia – zarówno w pracy, jak i w czasie wolnym.

Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake

Mercedes-AMG dynamicznie poszerza gamę swoich modeli. „Nowy CLA 45 Shooting Brake to już trzecia propozycja w naszej zupełnie nowej gamie kompaktowych modeli z serii Performance (o wysokich osiągach – przyp. tłum.). I dowód na to, że nasza oferta jest dostosowana do wszystkich typów potrzeb klientów” – powiedział Tobias Moers, dyrektor generalny Mercedes-AMG GmbH.

Jedną z nowości, która ma znaczący wpływ na niezrównane wrażenia z jazdy, jest aktywny, w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+: po raz pierwszy układ ten oferuje selektywny rozdział momentu obrotowego pomiędzy kołami tylnej osi za pośrednictwem systemu AMG TORQUE CONTROL. Oznacza to, że siła napędowa jest rozdzielana pomiędzy lewe i prawe tylne koło w sposób bardzo elastyczny i z różnymi przełożeniami, w zależności od sytuacji na drodze – co zapewnia optymalną przyczepność, niezależnie od warunków i przebiegu trasy. Co więcej, spektakularny tryb Drift (standard w wersji S, element opcjonalnego pakietu AMG DYNAMIC PLUS dla wariantu podstawowego) zapewnia jeszcze większą radość z jazdy. To zasługa nowo opracowanego mechanizmu różnicowego tylnej osi, który po raz pierwszy korzysta z dwóch sprzęgieł wielopłytkowych. Otwierają się one i zamykają z prędkością błyskawicy, indywidualnie kontrolując przepływ momentu obrotowego do każdego z tylnych kół.

Design: sportowy i muskularny

Także z zewnątrz nowe CLA 45 Shooting Brake jest „napakowane” emocjami: długa maska, linia szyb w stylu coupé, muskularne błotniki i opadająca linia dachu zdradzają geny sportowych aut. Specjalna osłona chłodnicy AMG z pionowymi listwami nie pozostawia wątpliwości co do przynależności modelu do rodziny AMG Performance, a wyraźny „nos rekina”, smukłe reflektory i płaska, aerodynamicznie wyprofilowana pokrywa silnika z mocnymi przetłoczeniami wizualnie obniżają przednią partię nadwozia.

Imponującą prezencję podkreślają również szersze przednie błotniki z zaakcentowanymi nadkolami, które zapewniają przestrzeń dla poszerzonej przedniej osi. Przypominający dysze kształt wlotów powietrza nawiązujedo AMG GT 4-drzwiowego Coupé. Przedni splitter płynnie przechodzi w kurtyny powietrzne przed przednimi kołami, optymalizujące przepływ powietrza w interesie poprawy efektywności aerodynamicznej i współczynnika oporu powietrza.

Tylny pas zwraca uwagę dwiema okrągłymi podwójnymi rurami wydechowymi (o średnicy 82 mm każda) i szerokim optycznie zderzakiem. Odmiana S otrzymuje jeszcze większe, 90-milimetrowe końcówki układu wydechowego z wewnętrznym rowkowaniem i napisem „AMG”. Wrażenie szerokości dodatkowo podkreślają smukłe, dwuczęściowe tylne lampy. Dyfuzor z czterema pionowymi „płetwami” przyczynia się do lepszych parametrów aerodynamicznych.

Szerokość otworu załadunkowego – 871 mm – jest znacznie większa niż w poprzedniku (635 mm). Dodatkowo tylna klapa może być otwierana bezdotykowo. 505-litrowy bagażnik jest wystarczająco duży, aby pomieścić mnóstwo sprzętu rekreacyjnego i sportowego.

Nadwozie: intensywnie wzmocnione

Podobnie jak w przypadku Coupé, projektanci AMG znacznie wzmocnili nadwozie CLA 45 Shooting Brake, zapewniając mu „bazę” dla uzyskania precyzyjnych właściwości jezdnych oraz stabilności rozstawu i pochylenia kół – również podczas szybkiej jazdy. Sztywność skrętną przedniej części pojazdu zwiększa lekka aluminiowa płyta przykręcona pod silnikiem. Lista modyfikacji obejmuje również rozpórkę przednich kielichów i dodatkowe łączniki podłużnic, minimalizujące ruchy przedniej partii nadwozia. Dodatkowo sztywność zwiększają ukośne wzmocnienia z przodu i z tyłu podwozia.