Nowy Mercedes-Benz GLB – dla rodziny i przyjaciół

Charakterystyczne proporcje z krótkimi nawisami i „terenowy” design, a także opcjonalny napęd na wszystkie koła 4MATIC i specjalne terenowe oświetlenie, które podczas jazdy z niewielką prędkością pomaga wykrywać przeszkody znajdujące się bezpośrednio przed pojazdem – nowy Mercedes-Benz GLB to wszechstronny SUV. A jednocześnie przestronny samochód rodzinny: na życzenie może być – jako pierwszy Mercedes-Benz w tym segmencie – dostępny w wersji siedmiomiejscowej. Dwa fotele w trzecim rzędzie nadają się dla osób o wzroście do 1,68 m. Mocne i oszczędne jednostki o 4 cylindrach, nowoczesne systemy wsparcia kierowcy, intuicyjny w obsłudze system multimedialny MBUX plus kontrola komfortu ENERGIZING Comfort – w skrócie, GLB ma wszystkie mocne strony obecnej generacji kompaktowych Mercedesów.

Mercedes-Benz Klasa GLB

Dysponując rozstawem osi 2829 mm, nowy Mercedes-Benz GLB (wymiary karoserii: długość/szerokość/wysokość: 4634/1834/1658 mm w wersji 5-os.i 1662 mm w 7-os.) przewyższa w tym względzie nową Klasę B o 10 cm. Parametr ten, w połączeniu z wysoko poprowadzoną linią dachu, ma decydujące znaczenie dla przestronności wnętrza. Wysokość kabiny w pierwszym rzędzie siedzeń wynosi 1035 mm – to wynik najlepszy w segmencie. Szczególnie korzystnie wypada również efektywna przestrzeń na nogi z tyłu – w przypadku wersji 5-miejscowej wynosi 967 mm.

Pojemność bagażnika od 560 do 1755 l (dane dla wersji 5-miejscowej) plasuje GLB na poziomie aut typu kombi. Na życzenie drugi rząd siedzeń może być regulowany wzdłużnie (przesuwany), a wyposażenie standardowe obejmuje kilkustopniową regulację pochylenia oparć. Zwiększa to wszechstronność przestrzeni ładunkowej i pozwala zwiększyć jej objętość nawet o 179 l.

Historia sukcesu: ósmy model w rodzinie samochodów kompaktowych

Nowy GLB jest produkowany w zakładzie w Aguascalientes (Meksyk), a w wersji na rynek chiński – w Pekinie. W salonach Mercedes-Benz model zadebiutuje pod koniec tego roku.

Jeden na trzy nowe Mercedesy jest teraz SUV-em, a jeden na cztery należy do rodziny aut kompaktowych. Kompaktowy SUV, taki jak GLB, łączy zatem wszystkie czynniki sukcesu najbardziej wolumenowych segmentów firmy.

Obecnie, po „doliczeniu” nowego GLB, rodzina kompaktowych samochodów Mercedes-Benz składa się z ośmiu modeli: Klasy A, Klasy A Limuzyna i Klasy A Limuzyna z przedłużonym rozstawem osi, Klasy B, CLA Coupé, CLA Shooting Brake’a oraz GLA. W 2018 roku swój nowy kompakt z gwiazdą na całym świecie odebrało ponad 609 000 klientów. Od chwili wprowadzenia na rynek Klasy A – w roku 1997 – do nabywców trafiło już ponad 6,5 miliona samochodów Mercedes-Benz z tego segmentu.

Gotowi do wejścia na pokład: nawet siedem miejsc

GLB to pierwszy kompaktowy model Mercedes-Benz, który na życzenie oferuje trzeci rząd siedzeń z dwoma dodatkowymi, pojedynczymi fotelami. Zapewniają one wygodne warunki dla osób o wzroście do 1,68 m. Bogate wyposażenie GLB z dziedziny bezpieczeństwa obejmuje chowane zagłówki tylnych siedzeń, pasy bezpieczeństwa z napinaczami, boczne poduszki powietrzne, które chronią także pasażerów w trzecim rzędzie, oraz mocowania ISOFIX i TOP-Tether dla odpowiednich fotelików dziecięcych. Można ich używać do zamocowania z tyłu nawet czterech fotelików.

Dodatki z zakresu komfortu w trzecim rzędzie foteli obejmują dwa uchwyty na napoje między siedzeniami oraz dwa schowki z gumowaną wkładką – po lewej i prawej stronie przestrzeni ładunkowej, każdy z portem USB. Siedzenia składają się „na płasko”, czyli w taki sposób, że są w jednej płaszczyźnie z podłogą bagażnika.

Zorientowany na off-road: design nadwozia

Charakterystyczne proporcje GLB podkreślają jego off-roadowy sznyt: dominują tu mocno zaakcentowane płaszczyzny, zredukowane linie i precyzyjne łączenia. Niemal pionowy przedni pas stanowi wyraźny dowód „terenowych” genów nowego modelu, podobnie jak krótkie przednie i tylne nawisy.

W profilu GLB dominuje muskularne przetłoczenie na wysokości słupka C, a jego efekt wzmacnia podniesiona linia szyb. Zachodzące na progi drzwi ułatwiają dostęp do wnętrza i chronią otwory drzwiowe przed zabrudzeniami,a jednocześnie zwiększają poziom ochrony przy zderzeniu bocznym. Osłony ochronne dookoła nadwozia podkreślają „terenowy” charakter pojazdu, podobnie jak umieszczone z przodu i z tyłu nakładki w kształcie osłon podwozia.

„Zjawiskowy design sprawia, że Mercedes-Benz GLB ma niepowtarzalny, typowy dla SUV-a charakter” – mówi Gorden Wagener, szef designu w koncernie Daimler AG. „Wyraziste formy – o zredukowanych liniach i mocno zaakcentowanych powierzchniach – odzwierciedlają naszą filozofię projektowania – język zmysłowej przejrzystości”.

Z aluminiowymi akcentami: wystrój wnętrza

Deska rozdzielcza składa się z pojedynczego elementu z optycznymi wycięciami w miejscach kierowcy i pasażera z przodu. Kierowca ma przed sobą panoramiczny kokpit z wyświetlaczem systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Nowością jest charakterystyczny „off-roadowy” element przypominający aluminiową rurę, który wzbogaca dolną sekcję tablicy przyrządów i łączy się z trzema okrągłymi otworami wentylacyjnymi. Podkreśla on wrażenie solidności, a jednocześnie nawiązuje do aspektu radości z jazdy. Poniżej znalazł panel sterowania wentylacją z przyciskami, które sprawiają wrażenie, jakby zostały wyfrezowane z jednego kawałka aluminium. Rurowe elementy z wykończeniem przypominającym elementy obrabiane maszynowo znalazły się także w konsoli środkowej. Na drzwiach charakter SUV-a podkreśla poziomy uchwyt, który – od linii designu Progressive wzwyż – również przypomina aluminiową ruręz powierzchnią obrabianą maszynowo.

Funkcja oświetlenia terenowego

Na życzenie GLB jest dostępny z reflektorami LED High Performance lub MULTIBEAM LED. Te ostatnie pozwalają na niezwykle szybkie i precyzyjne, elektronicznie sterowane dopasowanie strumienia światła do aktualnej sytuacji na drodze.

Opcjonalnie dostępne są również przednie światła przeciwmgłowe LED, które oświetlają obszar szerszy niż reflektory główne. Ich niskie zamocowanie w przednim zderzaku pomaga zmniejszyć ryzyko oślepienia.

Modele 4MATIC oferują pakiet Off-Road Engineering, który – w połączeniu z reflektorami LED MULTIBEAM – obejmuje specjalną funkcję oświetlenia terenowego. Ułatwia ona dostrzeżenie przeszkód podczas jazdy w trudnym terenie po zmroku. Światła doświetlające zakręty pozostają wówczas na stałe włączone do prędkości 50 km/h. Efekt: szeroki, jasny strumień światła bezpośrednio przed pojazdem.

Od A jak „asystent” do U jak „urządzenia ubieralne”: szczegóły techniczne

GLB korzysta z technicznych osiągnięć obecnej generacji kompaktowych modeli Mercedes-Benz. Ich lista obejmuje m.in.:

  • Czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne, kompleksowo zmodernizowane na potrzeby wprowadzenia odnowionej gamy aut kompaktowych: nad poprzednią generacją jednostek napędowych górują one zarówno znacznie wyższą mocą, jak i lepszą efektywnością oraz niższym poziomem emisji spalin.
  • Systemy wspomagające oferujące funkcje znane z Klasy S: dzięki udoskonalonym układom radarów i kamer GLB może „widzieć” drogę do 500 m w przód i w określonych sytuacjach poruszać się częściowo autonomicznie – np. w wygodny sposób dostosowywać prędkość przed zakrętami, skrzyżowaniami lub rondami przy użyciu aktywnego asystenta odległości DISTRONIC (Active Assist Assistance DISTRONIC), korzystającego z map i danych nawigacyjnych. Wśród nowych funkcji aktywnego asystenta kierowania (Active Steering Assist) jest między innymi intuicyjna funkcja aktywnej zmiany pasa ruchu (Active Lange Change Assist). A jeśli wyposażenie obejmuje aktywnego asystenta parkowania wraz z PARKTRONIC, GLB oferuje też rozbudowaną funkcję automatycznego ponownego uruchamiania silnika na autostradach.
  • Komfortowe zawieszenie: z przodu GLB zaopatrzono w kolumny McPhersona, a z tyłu – w izolowaną pod względem hałasów i wibracji oś wielowahaczową ze sprężynami. Na życzenie dostępne jest tłumienie adaptacyjne, które oferuje kierowcy wybór pomiędzy bardziej komfortowym a szczególnie sportowym zestrojeniem za pomocą przełącznika DYNAMIC SELECT.
    Intuicyjny w obsłudze system informacyjno-rozrywkowy MBUX (Mercedes-Benz User Experience): mocny komputer, wyśmienitej jakości matryce i grafiki, indywidualizowana zawartość, a także kolorowy wyświetlacz head-up, nawigacja z rozszerzoną rzeczywistością, „samouczące się” oprogramowanie oraz sterowanie głosowe aktywowane hasłem „Hej Mercedes” – oto kluczowe zalety systemu inforozrywki GLB.
  • Kontrola komfortu ENERGIZING: scala różne systemy pojazdu z dziedziny komfortu i wykorzystując ścieżkę dźwiękową, nastrojowe oświetlenie oraz inne funkcje (np. masaż), oferuje szereg programów korzystnie wpływających na samopoczucie podróżujących –np. wyciszających lub pobudzających. Trener ENERGIZING COACH zaleca wybór konkretnego programu zależnie od sytuacji. A jeśli z pojazdem połączony jest smartwatch Mercedes-Benz vivoactive® 3 lub inne kompatybilne urządzenie ubieralne firmy Garmin®, precyzję tych zaleceń zwiększają osobiste dane, takie jak poziom stresu lub jakość snu.

Więcej trakcji: napęd na wszystkie koła 4MATIC

Na życzenie GLB może być wyposażony w stały napęd na obie osie 4MATIC z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Napęd ma sportową konfigurację, a kierowca może dodatkowo wpływać na jego charakterystykęza pomocą przełącznika DYNAMIC SELECT. Do wyboru są trzy różne mapy sterowania sprzęgłem napędu, aczkolwiek w każdym z trybów układ i tak elastycznie reaguje na bieżące warunki. Podczas normalnej jazdy program Eco/Comfort bazuje na rozkładzie momentu obrotowego w stosunku 80:20 (przednia oś:tylna oś), zaś w programie Sport wynosi on 70:30. W trybie Off-road sprzęgło napędu działa jak międzyosiowa blokada mechanizmu różnicowego, a podstawowy rozdział siły napędowej wynosi 50:50.

Komponenty napędu 4MATIC obejmują wałek odbioru mocy do tylnej osi, który połączono z dwusprzęgłową przekładnią automatyczną, oraz mechanizm różnicowy tylnej osi ze zintegrowanym sprzęgłem wielotarczowym. Sprzęgło jest sterowane elektromechanicznie. Aby zsunąć lub rozsunąć jego tarcze, silnik elektryczny wywiera na nie osiowy nacisk za pomocą koła koronowego i specjalnie wyżłobionej, okrągłej membrany (z ang. ball ramp). Za kompensację różnicy w pokonywanej odległości/prędkościach obrotowych tylnych kół odpowiada dyferencjał tylnej osi. Zalety takiego układu sterowania to przede wszystkim: praca niezależna od prędkości obrotowej silnika(w całym zakresie regulacji), wstępne sterowanie sprzęgłem jeszcze podczas postoju, a dzięki zastosowaniu membrany – także większa efektywność.

Przydatny w lekkim terenie: pakiet Off-Road Engineering

Poza wspomnianym już off-roadowym oświetleniem pakiet Off-road Engineering oferuje dodatkowy tryb jazdy, w którym moc silnika i sterowanie ABS-em zostają dostosowane do poruszania się w lekkim terenie. Można go aktywować za pomocą przełącznika DYNAMIC SELECT.

Inne elementy pakietu Off-Road Engineering:

  • Na wyświetlaczu multimediów można wywołać animację warunków drogowych. Realistyczna prezentacja nachylenia drogi, kąta przechyłu i ustawień technicznych pomaga kierowcy prawidłowo oceniać sytuację przed przeprowadzaniem manewrów.
  • Utrzymywanie prędkości zjazdu (DSR – Downhill Speed Regulation) automatycznie, dzięki ingerencji układu hamulcowego, dostosowuje prędkość na stromych zjazdach zgodnie ze wstępną określoną wartością (pomiędzy ok. 2 a 18 km/h) – można ją odczytać w zestawie wskaźników i na opcjonalnym ekranie head-up.

Mocne i efektywne: jednostki napędowe

Gama silnikowa nowego GLB obejmuje 4-cylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne – kompleksowo zmodernizowane na potrzeby odnowionej gamy modeli kompaktowych. W porównaniu z jednostkami poprzedniej generacji charakteryzują się one znacznie większą mocą oraz niższym zużyciem paliwa i poziomem emisji spalin.

Bazowy silnik benzynowy M 282 o pojemności skokowej 1,33 litra w GLB 200 (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 6,0-6,2 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 137-142 g/km) dysponuje funkcją odłączania cylindrów z myślą o efektywnej pracy w zakresie częściowego obciążenia.

Dwulitrowy silnik M 260 w GLB 250 4MATIC (zużycie paliwa w cyklu łączonym 7,2-7,4 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 165-169 g/km) ma żeliwne tuleje cylindrowe w bloku silnika z odlewanego aluminium, rozszerzające się w dolnej części zgodnie z koncepcją CONICSHAPE® – opracowaną przez Mercedes-Benz techniką znaną jako „honowanie stożkowe”. Efekt: zminimalizowane tarcie tłoka i niższe zużycie paliwa. Układ zmiennych faz rozrządu w aluminiowej, czterozaworowej głowicy pozwala na dwustopniową regulację skoku zaworów po stronie wydechowej.

Dzięki dalszej rozbudowie układu oczyszczania spalin 2-litrowy silnik wysokoprężny (OM 654q) w wariantach GLB 200 d/GLB 220 dz dwusprzęgłową przekładnią 8G-DCT (zużycie paliwa w cyklu łączonym 4,9-5,0 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 129-133 g/km) spełnia już drugi poziom RDE (Real Driving Emissions – badania w rzeczywistych warunkach jazdy), który nie będzie obowiązkowy do 2020 r., i jest zgodny z normą Euro 6d.

Mercedes-Benz Klasa GLB – dane techniczne

GLB 200

  • Przekładnia – 7G-DCT (automatyczna)
  • Pojemność skokowa (ccm) – 1332
  • Moc maks. (kW/KM) – 120/163 przy obr./min 5500
  • Maksymalny moment obr. (Nm) – 250 przy obr./min 1620-4000
  • Zużycie paliwa w cyklu łączonym(l/100 km) – 6,0-6,2
  • Emisje CO2 w cyklu łączonym (g/km) – 137-142
  • Przyspieszenie 0-100 km/h (s) – 9,1
  • Prędkość maks. (km/h) – 207

GLB 250 4MATIC

  • Przekładnia – 8G-DCT (automatyczna)
  • Pojemność skokowa (ccm) – 1991
  • Moc maks. (kW/KM) – 165/224 przy obr./min 5800
  • Maksymalny moment obr. (Nm) – 350 przy obr./min 1800-4000
  • Zużycie paliwa w cyklu łączonym(l/100 km) – 7,2-7,4
  • Emisje CO2 w cyklu łączonym (g/km) – 165-169
  • Przyspieszenie 0-100 km/h (s) – 6,9
  • Prędkość maks. (km/h) – 236

GLB 200 d

  • Przekładnia – 8G-DCT (automatyczna)
  • Pojemność skokowa (ccm) – 1951
  • Moc maks. (kW/KM) – 110/150 przy obr./min 3400-4440
  • Maksymalny moment obr. (Nm) – 320 przy obr./min 1400-2600
  • Zużycie paliwa w cyklu łączonym(l/100 km) – 4,9-5,0
  • Emisje CO2 w cyklu łączonym (g/km) – 129-133
  • Przyspieszenie 0-100 km/h (s) – 9,0
  • Prędkość maks. (km/h) – 204

GLB 200 d 4MATIC

  • Przekładnia – 8G-DCT (automatyczna)
  • Pojemność skokowa (ccm) – 1951
  • Moc maks. (kW/KM) – 110/150 przy obr./min 3400-4440
  • Maksymalny moment obr. (Nm) – 320 przy obr./min 1400-2600
  • Zużycie paliwa w cyklu łączonym(l/100 km) – 5,2-5,5
  • Emisje CO2 w cyklu łączonym (g/km) – 136-144
  • Przyspieszenie 0-100 km/h (s) – 9,3
  • Prędkość maks. (km/h) – 201

GLB 220 d 4MATIC

  • Przekładnia – 8G-DCT (automatyczna)
  • Pojemność skokowa (ccm) – 1951
  • Moc maks. (kW/KM) – 140/190 przy obr./min 3800
  • Maksymalny moment obr. (Nm) – 400 przy obr./min 1600-2400
  • Zużycie paliwa w cyklu łączonym(l/100 km) – 5,2-5,5
  • Emisje CO2 w cyklu łączonym (g/km) – 138-146
  • Przyspieszenie 0-100 km/h (s) – 7,6
  • Prędkość maks. (km/h) – 217

* Dane dotyczące zużycia paliwa i emisji CO2 są tymczasowe i zostały określone przez służbę technicznąw procesie certyfikacji zgodnie z metodą pomiarową WLTP i skorelowane z danymi NEDC. Homologacja typu WE i certyfikat zgodności z danymi oficjalnymi nie są jeszcze dostępne. Możliwe są różnice między podanymi wartościami a danymi oficjalnymi.

Infolinia
(71) 377 74 44
pn-pt: 8:00-16:00
Czat z doradcą
Porozmawiaj
online
Zapytanie ofertowe

Wybierz pojazd i rodzaj finansowania

Partnerzy AutoEFL