Podanie nieprawdziwego przebiegu to jedno z najpowszechniejszych oszustw na rynku aut używanych. jest to sposób na podniesienie ceny używanego samochodu i przekładać się może na doświadczenia nabywcy. Jak pokazało ostatnie badanie carVertcial, kupujący niemieckie samochody z segmentu premium są najbardziej narażeni na wybór samochodu z cofniętym licznikiem.
W celu określenia, jakich pojazdów najczęściej dotyczy tzw. kręcenie licznika w firmie analizującej dane motoryzacyjne, carVertical, zbadano ponad 700000 raportów historii pojazdu wygenerowanych między listopadem 2020 a listopadem 2021. Pod uwagę wzięto osiemnaście rynków krajowych: polski, rumuński, węgierski, francuski, słoweński, słowacki, czeski, litewski, łotewski, estoński, ukraiński, bułgarski, serbski, niemiecki, chorwacki, rosyjski, amerykański i włoski.
Z analizy danych dotyczących przebiegu wynika, że samochodem, w którym najczęściej dochodzi do cofania licznika, jest BMW M5. W tym przypadku ponad jedna trzecia egzemplarzy potencjalnie ma zafałszowany przebieg. Jednak tylko ta pojedyncza statystyka nie daje pełnego obrazu tego procederu. Matas Buzelis, ekspert branży automotive z carVertical wskazał, że generalnie lista ta jest zdominowana przez BMW:
„połowa listy TOP 10 to auta tego producenta. To pokrywa się z dużym popytem na używane BMW na różnych rynkach. Dane wskazują też, że cofanie licznika jest najbardziej prawdopodobne przy droższych samochodach i należy to brać pod uwagę przy poszukiwaniu używanego pojazdu. Właśnie wtedy sprawdzenie przebiegu auta naprawdę może się przydać”.
Na drugim i trzecim miejscu listy znajdują się odpowiednio BMW serii 7 i Subaru Outback z – kolejno – 33,4 i 31,8% egzemplarzy wskazujących na prawdopodobne oszustwa na drogomierzu. Audi A8 było piątym samochodem, w którym to ryzyko było duże, natomiast listę zamyka (25,8%) sportowe Audi A7.
Matas Buzelis wyjaśnia, że obecność aut premium wśród samochodów z najczęściej cofanym licznikiem to skutek tego, że w ich przypadku można najwięcej zarobić. Cofnięcie licznika jest względnie tanim i łatwym do przeprowadzenia procesem, który może przełożyć się na niemałe zyski nieuczciwego sprzedawcy samochodów.
Rozszerzona do 20 pozycji lista aut z najczęściej cofanym przebiegiem jest dostępna w rozbudowanej wersji badania.
Jak wykazały badania, koniecznością jest sprawdzenie autentyczności przebiegu przed zakupem używanego samochodu, szczególnie modeli nieco starszych. Najczęściej przebieg zmieniany był w autach z lat 2006-2016. Jednak Matas Buzelis podkreśla, że wciąż istotny jest związek między klasą pojazdu a ryzykiem tego typu oszustwa:
„lista samochodów ze zmienionym przebiegiem zawiera głównie marki premium, ale są na niej też niektóre modele ekonomiczne, choć jest ich mniej. Subaru, Ford i Volkswagen pochodzą z tych samych lat co auta klas wyższych. Pojazdy mające od 5 do 15 lat wydają się najbardziej narażone na modyfikacje wskazań licznika”.
Ford Mustang to najnowszy model na tej liście. Przyszli właściciele szóstej generacji tego znanego muscle cara, muszą szczególnie uważnie prześledzić online historię przebiegu. Ostrożność powinni zachować też poszukujący BMW M5 z 2006, Serii 5 z 2007 oraz X5.
Matas Buzelis wyjaśnia, że w nowszych modelach zmiana wskazań drogomierza może być po prostu trudniejsza, a poza tym w ich przypadku może to nie mieć większego uzasadnienia, skoro oryginalny przebieg i tak nie jest wysoki:
„nie ma sensu kręcenie, dajmy na to, z 50 lub 80 tysięcy na liczniku, ale z punktu widzenia kupującego i tak dobrze jest sprawdzić, czy te wskazania licznika są prawdziwe, czy nie”.
Większość pojazdów z cofniętym licznikiem ma silniki diesla. Buzelis z pozycji eksperta wyjaśnia, że to żadna nowość:
„auta z silnikiem diesla są zaprojektowane z myślą o większych przebiegach, więc są też automatycznie bardziej narażone na manipulacje przy wskazaniach drogomierza. Ale to może się zmienić w przyszłości, bo sprzedaż diesli spada”.
„Jeśli spojrzymy na liczby, to jasno wynika z nich, że 80-90% modeli ze zmienionym przebiegiem to diesle. W przypadku Volkswagena Phaetona na 10 aut z cofniętym licznikiem dziewięć ma diesla, a tylko jeden jeździ na benzynę”.
W przypadku BMW serii 6 kręconych diesli jest praktycznie tyle samo, co benzynowych, ale to wynika tylko z popularności poszczególnych wersji. Niektóre pojazdy nie miały montowanych jednostek diesla, a wyłącznie benzynowe. Tak było choćby we wspomnianych już wcześniej BMW M5 czy Fordzie Mustangu.
carVertical poddało analizie dane dotyczące używanych aut z cofanym licznikiem. Wynika z nich, że to oszustwo w ciągu 12 miesięcy mogło dotyczyć 16,1% samochodów. Ponieważ cofanie drogomierza jest popularnym modelem postępowania nieuczciwych sprzedawców, ważne jest również sprawdzenie historii przebiegu, żeby nie paść ofiarą oszustwa.
Na tego rodzaju problemy statystycznie mniej narażeni są nabywcy aut z klasy ekonomicznej, natomiast czynnikami zwiększającymi ryzyko są: klasa premium, wiek pojazdu między 5 a 15 lat oraz wysokoprężna jednostka napędowa. Na cofanie licznika są również bardziej narażone pojazdy o wysokich osiągach, zatem zakup ich bez sprawdzenia historii online też może skończyć się finansowym koszmarem.
Strona internetowa AutoEFL wykorzystuje pliki cookie, które mogą być wykorzystywane przez firmy badawcze i reklamowe w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu.
Więcej informacji o plikach cookies.
Techniczne Pliki Cookies są wykorzystywane do prawidłowego działania portalu i bezpiecznej komunikacji zwrotnej z klientami. Ich użycie jest niezbędne do funkcjonowania serwisu autoefl.pl.
Nazwa | Wygaśnięcie | Opis |
Google Maps | 7 dni | Używamy Google Maps API, aby wyświetlać interaktywną mapę lokalizacji partnerów AutoEFL. Przy korzystaniu z Google Maps informacje na temat korzystania przez Ciebie z tej witryny internetowej (w tym na temat Twojego adresu IP) może być przekazana do serwerów Google w Stanach Zjednoczonych i tam może być przechowywana przez Google. |
Google Analytics | 24 miesiące | Używamy popularnego narzędzia analitycznego dostarczonego przez Google, aby wspierał nas w generowaniu statystyk serwisu, celem sprawdzenia poprawności wyświetalania stron oraz poprawy wygody użytkowników. Wyłączyliśmy tutaj funkcjonalność dotyczącą profilowania użytkowników oraz zbierania list marketingowych w celach remarketingowych. |
Analityczne Pliki Cookies pozwalają zbierać informacje o interakcjach oraz zachowaniach użytkowników w naszym serwisie.
Nazwa | Wygaśnięcie | Opis |
HotJar | 30 dni | Używamy narzędzia Hotjar do analizy zachowania użytkowników naszej stronie, celem jej optymalizacji pod kątem doświadczeń naszych użytkowników. |
Reklamowe Pliki Cookies służą do dostosowania reklam oraz treści wyświetlanych użytkownikowi na naszej stronie lub stronach naszych partnerów reklamowych.
Nazwa | Wygaśnięcie | Opis |
SALESmanago | 120 dni | SALESmanago to narzędzie służące do automatyzacji marketingu internetowego, która dostarcza rozwiązania wspierające nasze działania marketingowe w sieci internetowej. |
Google Ads | 540 dni | Korzystamy z Google Ads do gromadzenia informacji o aktywności użytkownika na autoefl.pl oraz w serwisach zewnętrznych, prezentujących nasze reklamy. |
Google Analytics | 730 dni | Google Analytics używamy do profilowania użytkowników oraz tworzenia list marketingowych wykorzystywanych później w działaniach remarketingowych. Wykorzystywane jest to głównie do lepszego kierowania reklam i dokładniejszego mierzenia skuteczności kampanii reklamowych. |
Społecznościowe Reklamowe Pliki Cookies służą dopasowaniu przekazu marketingowego w serwisach społecznościowych (social media).
Nazwa | Wygaśnięcie | Opis |
540 dni | Serwis autoefl.pl wykorzystuje plik cookie Facebooka, celem wyświetlenia reklam na Facebooku lub w sieci reklamowej Facebooka. Reklamy są wyświetlane tym użytkownikom, którzy wcześniej odwiedzili nasz serwis. | |
540 dni | Serwis wykorzystuje plik cookie Twitter, celem wyświetlenia reklam na Twitter lub w sieci reklamowej Twitter. Reklamy są wyświetlane tym użytkownikom, którzy wcześniej odwiedzili nasz Serwis. |