Te koncepty pokazują, jak Lexus widzi przyszłość

Futurystyczne samochody koncepcyjne bardzo rzadko doczekują się produkcyjnych wcieleń. Jednak doskonale prezentują to, jak producenci aut i ich projektanci widzą przyszłość. A niektóre z zastosowanych w nich rozwiązań z czasem trafiają też do samochodów produkcyjnych. Lexus wyjątkowo ochoczo podchodzi do takich projektów. Przedstawiamy cztery koncepty japońskiej marki z ostatnich lat, które wyznaczają kierunki rozwoju samochodów Lexusa.

Lexus LF-30 Electrified – pojazd przyszłości

LF-30 Electrified jest najnowszym owocem kreatywności inżynierów Lexusa. Samochód powstał w 2019 roku, w sam raz na 30. rocznicę powstania japońskiej marki. Liczba w jego nazwie nie jest więc przypadkiem, tak samo jak człon Electrified, oznaczający nową linię zelektryfikowanych modeli Lexusa. Koncept napędzają cztery kompaktowe silnik elektryczne umieszczone w piastach kół, a sam pojazd jest zapowiedzią rewolucji, którą Lexus planuje w świecie samochodów z napędem elektrycznym.


Lexus LF-30 Electrified

Takie rozmieszczenie jednostek napędowych daje realne korzyści – samochód nie ma mechanizmów różnicowych czy półosi, a to pozwala inżynierom wygospodarować więcej miejsca we wnętrzu pojazdu. Zastosowanie niezależnie działających silników rewolucjonizuje również prowadzenie auta. Umożliwia indywidualne sterowanie siłą napędową trafiającą do każdego z kół, a także realizację napędu przedniego, tylnego lub 4×4 w zależności od potrzeb. Ciekawostką jest też układ kierowniczy działający na zasadzie steering-by-wire, a więc bez połączenia mechanicznego między kierownicą a kołami. Dzięki temu kierownica może się wysunąć do rąk kierowcy lub schować po włączeniu trybu jazdy autonomicznej.

We wnętrzu Lexusa LF-30 Electrified znajdziemy wiele nowych technologii – kierowca ma do dyspozycji zaawansowany wyświetlacz HUD, a pokładowymi systemami steruje się za pomocą gestów, dotyku i mowy. Szklany dach nad tylnymi siedzeniami to sterowany gestami i głosem wyświetlacz, wykorzystujący technologię rozszerzonej rzeczywistości do prezentowania różnych informacji, obrazów (np. widoku rozgwieżdżonego nieba), filmów czy wskazań nawigacji. Tylne siedzenia wykorzystują technologię sztucznej muskulatury, by dopasować się do anatomii pasażerów. Głośniki wbudowane w zagłówki nie tylko współgrają z zestawem audio, ale na życzenie gwarantują całkowitą likwidację hałasów i absolutną ciszę. A boczne szyby mają regulowaną przepuszczalność świetlną, co zwiększa prywatność.