Toyota prezentuje prototypowego GR Yarisa napędzanego wodorem

Toyota prezentuje eksperymentalną technologię wodorowego silnika spalinowego w wielokrotnie nagradzanym sportowym modelu GR Yaris.

Paliwo wodorowe, zbiorniki wodoru oraz proces tankowania prototypowego GR Yarisa są takie same jak w przypadku sedana Mirai, flagowego modelu Toyoty z wodorowymi ogniwami paliwowymi, którego druga generacja jest dostępna na rynku od końca 2020 roku. Mirai to samochód elektryczny, zasilany energią generowaną w chemicznej reakcji wodoru i tlenu w ogniwach paliwowych. Napęd GR Yarisa opiera się na innej technologii – zastosowano w nim silnik spalinowy, w którym wodór wykorzystywany jest jako paliwo.

        

Toyota GR Yaris H2

Prace nad technologią wodorowego silnika spalinowego rozpoczęto w 2017 roku i choć jest ona wciąż na wstępnym etapie rozwoju i testów, a przez to jeszcze nie jest gotowa do wykorzystania komercyjnego, to w japońskich wyścigach napędzana eksperymentalnym silnikiem wodorowym Corolla Sport już dziś pokazuje wysokie osiągi przy prawie zerowych emisjach.

   „Japoński przemysł motoryzacyjny odnosi największe sukcesy w produkcji aut osobowych. Producenci muszą brać udział w wyścigach, by sprawdzać swoje samochody pod kątem wytrzymałości i osiągów, a także by zaprezentować pełnię swoich możliwości. Wraz z rywalizacją następuje postęp. Jest to też źródło ekscytacji wśród fanów motoryzacji. Udział w wyścigach nie tylko zaspokaja naszą ciekawość, ale przede wszystkim umożliwia rozwój japońskiego przemysłu produkującego samochody osobowe” – podkreślał w marcu 1952 roku Kiichiro Toyoda, założyciel Toyota Motor Corporation.

W eksperymentalnych wodorowych prototypach GR Yaris oraz Corolla Sport zastosowano ten sam trzycylindrowy silnik G16E-GTS o pojemności 1,6 litra z turbodoładowaniem. Zmodyfikowano w nim układ paliwowy oraz system wtryskowy, by można było wykorzystać wodór jako paliwo.

        

Od maja tego roku eksperymentalna Corolla Sport brała udział w wyścigach japońskiej serii Super Taikyu pod szyldem ROOKIE Racing, zespołu zależnego od TOYOTA GAZOO Racing. W ten sposób w najtrudniejszych warunkach sportowej rywalizacji testowano prototypowy wodorowy silnik spalinowy.